به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد سرمایه‌گذاری‌ های مشترک جهانی در جهان آشفته

پایگاه خبری فولاد ایران- در چند سال گذشته، ریسک‌های تجارت بین‌المللی چند برابر شده است. بین جنگ، تغییرات آب و هوایی و همه‌گیری، در میان سایر بحران‌های جهانی، جهان به مکانی پیچیده‌تر از تقریباً هر زمان دیگری در تاریخ اخیر تبدیل شده است. بسیاری از ریسک‌های ژئوپلیتیکی بر شرکت‌هایی که در سرمایه‌گذاری‌های مشترک فرامرزی مشغول هستند، تأثیر می‌گذارد.
به گزارش 
فولاد ایران، سرمایه گذاری های مشترک فرامرزی، اشخاص حقوقی با مالکیت مشترک هستند که به شرکت ها اجازه می دهند با ترکیب بینش های محلی با منابع و قابلیت های مکمل، به طور موثرتر به بازارهای جدید نفوذ کنند.
چنین فعالیت‌های سرمایه‌گذاری مشترک در طول تحولات سیاسی و رکود اقتصادی در 15 سال گذشته بسیار انعطاف‌پذیر بوده است. در ژوئیه 2023، گروه مشاوره بوستون (BCG) نظرسنجی را انجام داد و پرسید که سرمایه‌گذاری‌های مشترک فرامرزی چگونه در برابر وضعیت کنونی جهان مقاومت می‌کنند.
در این نظرسنجی از 159 مدیر شرکت‌های دارای سرمایه‌گذاری مشترک در سراسر جهان، اکثریت (58٪) معتقد بودند که چشم‌انداز ژئوپلیتیک کنونی به جای ادغام و تملک، طرفدار تأسیس سرمایه‌گذاری‌های مشترک است. تعداد مشابهی (60٪) گفتند که سرمایه گذاری های مشترک وسیله ای انعطاف پذیرتر برای مدیریت رکود اقتصادی هستند. افراد از شش بخش به ویژه در مورد سرمایه گذاری مشترک خوش بین بودند:
• فلزات و معادن.
• خودرو و تحرک.
•کالاهای مصرفی.
• مخابرات.
• رسانه و فناوری.
• هوافضا و دفاع.
به عنوان مثال، پاسخ دهندگان بخش هوافضا و دفاع به ماهیت حساس صنعت خود به عنوان دلیل مهمی برای تشکیل سرمایه گذاری مشترک اشاره کردند.
دو سوم از همه شرکت‌کنندگان گفتند حتی اگر با چالش‌هایی مواجه شوند، به استراتژی سرمایه‌گذاری مشترک موجود خود متعهد می‌مانند. با این حال، تنش های جهانی باعث شده است که تعداد قابل توجهی (33٪) تغییراتی مانند تمرکز بر سرمایه گذاری مشترک در مناطق مختلف، مذاکره مجدد در مورد شرایط، یا خروج از شراکت های خاص را در نظر بگیرند.
شرکت‌های آمریکای شمالی و اروپایی بیشتر احساس می‌کنند که در معرض خطرات ژئوپلیتیکی هستند، زیرا نسبت بیشتری از سرمایه‌گذاری‌های مشترک آنها (حدود 70 درصد در نمونه ما) شامل شرکای خارجی است. در مقایسه، سرمایه گذاری های فرامرزی تنها حدود 30 درصد از کل فعالیت های سرمایه گذاری مشترک را برای شرکت های چینی و حدود 50 درصد را برای شرکت هایی در هند و بقیه منطقه آسیا و اقیانوسیه تشکیل می دهند.
فعالیت های سرمایه گذاری مشترک آینده احتمالاً بر مناطق مختلف نسبت به گذشته متمرکز خواهد شد. به عنوان مثال، مشاغل در آمریکای شمالی و اروپا به دنبال مشارکت کمتر در چین هستند. این تمرکز مجدد ممکن است منعکس کننده چندین عامل فراتر از ژئوپلیتیک باشد، از جمله رشد کندتر تولید ناخالص داخلی و این واقعیت که چین دیگر نیازی به تاسیس شرکت های خارجی برای فعالیت در صنایع خاص ندارد.
در عین حال، شرکت‌های آمریکای شمالی و اروپایی نیز ممکن است به دلیل مشوق‌ های امنیت ملی، انرژی سبز و سیاست‌های صنعتی، به مشارکت نزدیک ‌تر در خانه خود نگاه کنند.
بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه خارج از چین و هند نیز در حال برنامه ریزی برای افزایش سرمایه گذاری مشترک در آمریکای شمالی، اروپا، خاورمیانه و منطقه خود هستند، در حالی که شرکت های آمریکای لاتین به دنبال فعالیت بیشتر در آمریکای شمالی، اروپا و خود آمریکای لاتین هستند. این طرح ها احتمالاً نتیجه تغییرات ژئوپلیتیکی و فرصت های رشد هستند.
بهترین راه برای به حداکثر رساندن موفقیت در آینده، استراتژی ای است که انعطاف پذیری را ایجاد کند. همه توافق‌نامه‌های سرمایه‌گذاری فرامرزی آتی باید حاوی برخی از ویژگی ها باشند و حتی سرمایه‌گذاری‌های موجود می‌توانند مکانیسم‌های جدیدی را برای محافظت از همه شرکا ایجاد کنند. به طور خاص، ما پنج روش زیر را برای کمک به شرکای سرمایه گذاری مشترک فرامرزی برای موفقیت در پارادایم بین المللی فعلی توصیه می کنیم.
1- استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مشترک تست استرس و موارد تجاری در برابر تغییرات ژئوپلیتیک بالقوه
چه در حال بررسی گزینه‌های خود در یک شراکت فعلی باشید و چه در حال بررسی قابلیت یک سرمایه‌گذاری جدید، مدل‌سازی سناریو برای آینده‌ای پرنوسان‌تر باید بخشی حیاتی و مستمر از فرآیند تصمیم‌گیری باشد.
2- تشخیص سرمایه گذاری مشترک فرامرزی در مناطق مختلف متفاوت است
شرکا باید با چارچوب های اجتماعی، سیاسی، حقوقی و مالی منحصر به فرد هر کشور هماهنگ باشند. تضادهای فرهنگی در هر معامله سرمایه گذاری مشترک می تواند تأثیری پایدار داشته باشد، که از مذاکرات در مراحل اولیه شروع می شود و در طول زندگی مشارکت ادامه می یابد.
3- ایجاد یک ساختار حکومتی قوی با حمایت های غیر قانونی و مسیرهای تشدید
مکانیسم‌های حفاظتی که فراتر از محدوده قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک قانونی است، یکی از با ارزش‌ترین پادمان‌ها در یک سرمایه‌گذاری مشترک فرامرزی است.
4- ایجاد روابط عمیق شخصی در حوزه قضایی محلی
شرکای خارجی همچنین باید با سایر مشتریان و تامین کنندگان، علاوه بر ارگان های دولتی، به عنوان پشتوانه ای در صورت تیره شدن روابط آنها با همتایان محلی خود، روابط مستقیم برقرار کنند.
5- اطمینان از اینکه هر یک از طرفین دارای یک برنامه خروج واضح است که در توافقنامه مشخص شده است
اگر در شراکت هستید و برنامه خروج خود را در دنیای پرخطر ناکافی می‌دانید، ممکن است از هر فرصتی که برای مذاکره مجدد در مورد قرارداد سرمایه‌گذاری مشترک اولیه ایجاد می‌شود، استفاده کنید.
یک سرمایه گذاری مشترک با ساختار قوی می تواند بیشتر استرس ها را تحمل کند، اما همه شرکا باید اطمینان حاصل کنند که به اندازه کافی محافظت می شوند و تشخیص دهند که کتاب قوانین گذشته ممکن است نیاز به تطبیق با دنیای نامشخص آینده داشته باشد.


منبع: مجمع جهانی اقتصاد

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۰۰
تعداد بازدید : ۱۱۲
کد خبر : ۶۹,۴۱۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید