به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

درس چین برای غرب در زمینه خودروهای برقی


پایگاه خبری فولاد ایران- در آوریل امسال، شرکت چینی BYD برای نخستین بار موفق شد در اروپا فروش بیشتری نسبت به تسلا داشته باشد. البته یکی از دلایل این موفقیت، واکنش منفی طرفداران خودروهای برقی به فعالیت‌های سیاسی ایلان ماسک بود، اما دلیل مهم‌تر این بود که خودروهای برقی BYD هم بهتر بودند و هم مقرون‌به‌صرفه‌تر.
به گزارش اویل پرایس، اکنون خودروسازان غربی تلاش می‌کنند از BYD و دیگر فعالان چینی این صنعت بیاموزند چگونه خودروهای برقی جذاب‌تر و ارزان‌تری برای خریداران بسازند.
به گزارش Caixin Global، خودروسازان غیرچینی اکنون در تلاش‌اند تا با بهره‌گیری از دانش بومی و زنجیره‌های تأمین داخلی چین، جایگاه از‌دست‌رفته خود را بازپس گیرند. علت این اقدام آن است که خودروسازان چینی اکنون به‌طور کامل بازار داخلی چین را با خودروهای برقی خود تسخیر کرده‌اند و سهم شرکت‌های خارجی به‌شدت کاهش یافته است.
وضعیت به‌گونه‌ای است که نه‌تنها تسلا، بلکه تمام شرکت‌های خارجی در معرض خطر از دست دادن سهم بازار خود به تولیدکنندگان چینی هستند—در حالی‌که همین شرکت‌های خارجی حدود بیست سال پیش، به چینی‌ها آموزش می‌دادند که چگونه خودروهای باکیفیت بسازند.
همانند تجهیزات انرژی بادی و خورشیدی، اکنون خودروهای برقی ساخت چین هم بهتر هستند و هم ارزان‌تر نسبت به نمونه‌های اروپایی و آمریکایی.
این وضعیت یک مشکل جدی برای غرب به‌حساب می‌آید، جایی‌که تازه درک کرده رقابت با چین تنها محدود به یک صنعت خاص نیست و تهدیدی چندوجهی برای بازیگران محلی است. اتحادیه اروپا، به‌جای نوآوری، به ابزار تعرفه‌های وارداتی علیه خودروهای برقی چینی روی آورده است—اقدامی که در واقع آن‌ها را به پرداخت یارانه دائمی برای خودروهای داخلی محکوم می‌کند، چراکه خودروسازان غربی هنوز نتوانسته‌اند هزینه تولید را تا سطح رقابتی پایین بیاورند.
با این‌حال، خودروسازان غربی مشتاق‌اند از چینی‌ها بیاموزند—و اتحادیه اروپا هم در پاسخ، از الگوی خود چین پیروی کرده است.
برای دهه‌ها، دولت چین از شرکت‌های خارجی که خواهان ورود به بازار این کشور بودند، تقاضای انتقال فناوری و اشتراک دانش فنی می‌کرد. اکنون، اتحادیه اروپا دقیقاً همین کار را در قبال BYD و دیگر خودروسازان چینی انجام می‌دهد: الزام به اشتراک‌گذاری دانش با شرکت‌های اروپایی.
از سال ۲۰۲۰، خودروسازان غیرچینی یک‌سوم از سهم بازار چین را به شرکت‌های داخلی واگذار کرده‌اند. این تنها طی پنج سال اتفاق افتاده؛ دوره‌ای که در آن خودروسازان چینی فناوری خودروهای برقی را آن‌قدر بهبود بخشیدند که اکنون بیش از دوسوم فروش خودرو در چین به آن‌ها تعلق دارد، بنا بر آمار Caixin.
در رتبه دوم، خودروسازان آلمانی با ۱۳.۲٪ سهم قرار دارند، سپس ژاپنی‌ها با ۹.۴٪ و نهایتاً خودروسازان آمریکایی با فقط ۵.۸٪ سهم از بازار چین.
توضیح ساده این موفقیت را می‌توان به یارانه‌های دولتی چین نسبت داد. دولت میلیاردها دلار برای توسعه خودروسازی برقی اختصاص داد و با انگیزه‌های مالی، مردم را نیز به خرید خودروهای برقی ترغیب کرد، اما این تنها بخشی از ماجراست.
ماجرا این است که خودروسازان چینی واقعاً در ساخت خودروهای برقی بسیار خوب عمل کردند—در حالی‌که همتایان اروپایی آن‌ها مشغول برنامه‌ریزی برای تعیین تعداد زنان در هیئت‌مدیره و کاهش انتشار کربن بودند.
چین اکنون در حال خاتمه دادن به برنامه‌های یارانه‌ای خود است؛ زیرا به هدف خود دست یافته: تبدیل خودروهای برقی از محصولی خاص به کالایی رایج. در مقابل، اروپا هر زمان که یارانه‌ها را کاهش داد، فروش خودروهای برقی سقوط کرد—زیرا این خودروها بیش از حد گران بودند و ارزش کافی برای قیمت خود نداشتند. این علت اصلی عدم استقبال مردم از خودروهای برقی در اروپا است. و چینی‌ها می‌توانند این مشکل را حل کنند.
البته باید به نکته‌ای مهم توجه داشت: صنایع چینی گاهی بیش از حد رشد می‌کنند و با بحران مواجه می‌شوند. ابتدا این مشکل در بخش املاک نمایان شد. حالا ممکن است نوبت خودروسازان برقی باشد.


منبع: Oilprice

۱۱ خرداد ۱۴۰۴ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۱۱۰
کد خبر : ۷۳,۵۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید