پایگاه خبری فولاد ایران- نرخ حمل نفت اورال روسیه از بنادر بالتیک به هند در ماه ژوئیه دوباره کاهش یافت و به ۵.۰ تا ۵.۳ میلیون دلار برای هر محموله آفراماکس رسید؛ این رقم نسبت به ۵.۵ تا ۵.۷ میلیون دلار در ماه ژوئن کاهش یافته است. دلیل اصلی این افت، افزایش تعداد نفتکشهای در دسترس است. اما معاملهگران هشدار میدهند: زیاد دلخوش نباشید.
طبق گزارش اویل پرایس، موج جدیدی از تحریمهای اتحادیه اروپا و همچنین یک اظهارنظر احتمالی از دونالد ترامپ میتواند نرخها و ریسکها را به سرعت دوباره بالا ببرد.
کاهش هزینههای حمل، بازتابی از یک فرصت کوتاهمدت در بازار است. از آنجا که قیمت نفت اورال همچنان زیر سقف ۶۰ دلاری تعیینشده باقی مانده، تانکرها و شرکتهای بیمه غربی بار دیگر وارد بازی شدهاند؛ این امر هزینهها را پایین نگه داشته و لجستیک را روانتر کرده است.
این الگو تکراریست. هرگاه قیمت اورال زیر سقف تعیینشده میافتد، نرخ حمل کاهش مییابد. در ماه آوریل نیز نرخ حمل به حدود ۶ میلیون دلار به ازای هر سفر رسید، اما اکثر تحلیلگران معتقدند این روند دوام نخواهد داشت.
اتحادیه اروپا در حال نهاییسازی هجدهمین بسته تحریمها است که ممکن است سقف قیمت را به ۴۵ دلار کاهش دهد. اگر چنین شود، یا اگر ترامپ سیگنالی از سیاست سختگیرانهتر آمریکا در قبال مسکو بدهد، دسترسی به نفتکشهای غربی دوباره محدود خواهد شد، که به افزایش نرخ حمل و سختتر شدن دسترسی به محمولهها منجر میشود.
هند که بزرگترین خریدار نفت خام دریایی روسیه است، هماکنون فشار را احساس میکند. تخفیف سابق نفت اورال اکنون فقط ۱.۷۰ تا ۲ دلار زیر قیمت نفت برنت است، کمترین اختلاف از زمان آغاز جنگ اوکراین.
این فشار، همراه با تعمیرات پالایشگاهی در روسیه و قراردادهای بلندمدت ) مانند قرارداد شرکت روسنفت با شرکت هندی Reliance(، باعث شده پالایشگاههای هندی در تأمین محمولههای ماه اوت دچار مشکل شوند. برخی از آنها به فکر خرید از منابع جایگزین مثل نفت Murban امارات یا WTI آمریکا افتادهاند.
درکل، هزینه حملونقل دریایی هنوز هم بالاتر از سطح قبل از تحریمهاست (یعنی ۴.۷ تا ۴.۹ میلیون دلار)، که یادآور این نکته است: حتی وقتی روسیه به سقف قیمت احترام میگذارد، دیگر خبری از تخفیفهای سخاوتمندانه گذشته نیست.
با بالا رفتن فشارهای سیاسی و سکون فعلی بازارها که منتظر اخبار جدید هستند، این لحظه آرام ممکن است آخرین نفس آرامش پیش از بازگشت آشفتگی شدید باشد.
منبع: Oilprice