پایگاه خبری فولاد ایران- برای بسیاری از آمریکاییها، هوش مصنوعی بهسرعت در حال تغییر نحوه کار کردن است.
به گزارش سی ان بی سی، تعداد فزایندهای از کارکنان اکنون به طور مرتب از هوش مصنوعی در محل کار خود استفاده میکنند. طبق نظرسنجی اخیر مؤسسه گالوپ، ۴۰٪ از کارگران آمریکایی میگویند که حداقل چند بار در سال از هوش مصنوعی در کارشان استفاده میکنند و ۱۹٪ نیز چند بار در هفته از آن بهره میبرند. هر دو آمار نسبت به سال گذشته تقریباً دو برابر شدهاند (۲۱٪ و ۱۱٪ به ترتیب).
در عین حال، بیش از نیمی از کارگران آمریکایی درباره تأثیر هوش مصنوعی بر بازار کار نگران هستند. بر اساس یک گزارش مجمع جهانی اقتصاد در ژانویه، ۴۸٪ از کارفرمایان آمریکایی قصد دارند به دلیل استفاده از هوش مصنوعی، نیروی کار خود را کاهش دهند.
ایتن مالیک، استاد دانشکده وارتون و نویسنده کتاب «همهوشی: زندگی و کار با هوش مصنوعی» پاسخ روشنی برای این پرسشها ندارد.
او که همزمان مدیر مشترک آزمایشگاه هوش مصنوعی مولد وارتون نیز هست، میگوید: «عوامل هوش مصنوعی هنوز به آن مرحله نرسیدهاند. در حال حاضر، هوش مصنوعی در برخی موارد عملکرد خوبی دارد و در برخی دیگر ضعیف است. به طور کلی، جایگزین مناسبی برای مشاغل انسانی نیست.»
مالیک توضیح میدهد که هدف بسیاری از آزمایشگاههای پیشرفته، ساخت عاملهای کاملاً خودکار و هوشمندتر از انسان طی سه سال آینده است. آنها هدفشان را بیکاری گسترده اعلام کردهاند.
بر اساس تحقیقات مالیک، مهارتهایی که بیش از همه اهمیت دارند، مواردی مثل قضاوت دقیق، سلیقه حرفهای و تجربه عمیق و دانش تخصصی هستند.
او تأکید میکند که این مهارتها را باید با وجود هوش مصنوعی آموخت، نه به کمک آن.
مالیک توضیح میدهد که تخصص معمولاً از طریق کارآموزی بهدست میآید، یعنی انجام مکرر کارهایی که اکنون هوش مصنوعی بهخوبی انجام میدهد.
او توصیه میکند افراد دنبال مشاغلی باشند که وظایف متنوع و ترکیبی (bundled) دارند، نه فقط یک کار مشخص.
بطور مثال، «پزشکها باید هم همدلی داشته باشند، هم مهارت جراحی، هم توان تشخیص و مدیریت دفتر و هم پیگیری تحقیقات جدید. اگر هوش مصنوعی در یکیدو مورد کمک کند، این فاجعه نیست، بلکه میتواند باعث شود پزشک روی بخشهایی که بیشتر دوست دارد تمرکز کند.»
«این ابزارها بیشتر شبیه چتبات هستند تا ابزار بهرهوری. در سطح فردی خوب کار میکنند، اما در مقیاس سازمانی هنوز جا نیفتادهاند».
منبع: CNBC