پایگاه خبری فولاد ایران- در سالهای اخیر، چین به بزرگترین واردکننده گاز طبیعی مایع (LNG) در جهان تبدیل شده و از سال ۲۰۲۱ از ژاپن پیشی گرفته است. اما در حالی که انتظار میرفت این روند افزایشی ادامه یابد، اکنون واردات LNG چین برای هشتمین ماه متوالی کاهش یافته است. به گزارش اویل پرایس، دادههای ردیابی کشتیها از Kpler نشان میدهد که چین در ژوئن ۲۰۲۵ حدود ۵ میلیون تن LNG وارد کرده که نسبت به سال گذشته ۱۲٪ کاهش داشته است. واردات چهار ماهه اول سال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، از ۲۹ به ۲۰ میلیون تن سقوط کرده و پیشبینی میشود واردات سالانه بین ۶ تا ۱۱ درصد کاهش یابد و به حدود ۷۶.۶۵ میلیون تن برسد.
این کاهش برخلاف پیشبینیهای قبلی درباره رشد مداوم تقاضای چین برای LNG تا سال ۲۰۳۵ است و نشانگر تحولات عمده در جریان انرژی جهانی است. در سال ۲۰۲۳، استرالیا ۳۴٪، قطر ۲۳٪، روسیه ۱۱٪ و مالزی ۱۰٪ از کل واردات LNG چین را تأمین کردند.
دلایل کاهش واردات LNG چین، افزایش واردات گاز خط لولهای، افزایش نقش روسیه، تنشهای تجاری با آمریکا، کاهش تقاضای صنعتی و زمستان معتدل اعلام شده است.
چین بهطور چشمگیری واردات گاز از طریق خطوط لوله از روسیه و آسیای مرکزی را افزایش داده و همزمان تولید داخلی گاز را نیز ۶٪ بالا برده است. در سال ۲۰۲۳، ۴۱٪ از کل واردات گاز چین از طریق خطوط لوله انجام شد که روسیه (از طریق خط لوله نیروی سیبری ۱)، ترکمنستان و میانمار سهم عمدهای داشتند.
روسیه با تمرکز بر بازار آسیا پس از کاهش صادرات به اروپا، در حال افزایش ظرفیت صادرات گاز به چین است. انتظار میرود خط لوله نیروی سیبری ۱ تا سال ۲۰۲۵ به ظرفیت کامل ۳۸ میلیارد متر مکعب برسد و خط لوله جدید نیروی سیبری ۲ نیز ۵۰ میلیارد متر مکعب دیگر به صادرات سالانه روسیه به چین اضافه کند. مسیرهای جایگزین جدیدی نیز از طریق قزاقستان در حال بررسی است.
چین از مارس ۲۰۲۵ به دنبال اعمال تعرفه ۱۲۵٪ توسط ترامپ بر LNG آمریکا، واردات خود از این کشور را متوقف کرده و به تأمینکنندگان آسیایی مانند قطر و اندونزی روی آورده است.
رکود در بخشهای صنعتی و شیمیایی چین که از مصرفکنندگان اصلی گاز هستند، تقاضا را کاهش داده است. این کاهش به دلایل مختلفی نظیر رکود بازار مسکن، افت صادرات، کاهش سرمایهگذاری خارجی و کندی کلی اقتصاد بوده است.
کاهش نیاز به گرمایش در فصل زمستان، بهویژه در مناطق شمالی چین، موجب افت تقاضای خانگی برای گاز شده است.
برآورد سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) نیز نشان میدهد که رشد اقتصادی چین در سالهای آینده کاهش خواهد یافت و از ۵٪ در ۲۰۲۴ به ۴.۷٪ در ۲۰۲۵ و ۴.۳٪ در ۲۰۲۶ می رسد.
افت تقاضای چین منجر به آزاد شدن محمولههای LNG برای دیگر بازارهای آسیایی مانند ژاپن و هند و همچنین اروپا شده است. توقف واردات از آمریکا قراردادهایی به ارزش ۲۰ میلیون تن در سال را تهدید میکند. چین اکنون محمولههای LNG آمریکا را به اروپا میفروشد و به دنبال قراردادهای جدید با تأمینکنندگان آسیا-اقیانوسیه و خاورمیانه است.
منبع: Oilprice