پایگاه خبری فولاد ایران- صنعت خودروهای برقی چین برای نخستین بار از سال ۲۰۱۴ تاکنون، بیشتر از داخل کشور در خارج از چین سرمایهگذاری کرده است. طبق گزارش سیانبیسی و به گزارش گروه مشاورهای Rhodium، در سال ۲۰۲۴ سرمایهگذاری زنجیره تأمین خودروهای برقی چین در کارخانههای خارجی از سرمایهگذاری داخلی فراتر رفت.
بیشتر این سرمایهگذاریها (حدود ۷۴٪) در حوزه کارخانههای باتری بوده، اما سرمایهگذاری در کارخانههای مونتاژ نیز بهسرعت رو به رشد است. دلیل اصلی این تغییر مسیر، رقابت شدید در بازار داخلی چین و همچنین تعرفههای سنگین بر صادرات است. ایجاد کارخانه در خارج، علاوه بر کاهش موانع تجاری، حمایت دولتهای محلی را برای ورود به بازارهای جدید به همراه دارد.
سرمایهگذاری داخلی صنعت خودرو برقی چین در ۲۰۲۴ به ۱۵ میلیارد دلار کاهش یافت؛ این رقم در ۲۰۲۳ حدود ۴۱ میلیارد دلار و در ۲۰۲۲ بیش از ۹۰ میلیارد دلار بوده است. در مقابل، هرچند سرمایهگذاری خارجی هنوز بسیار کمتر است، اما برای نخستین بار از داخل پیشی گرفت.
طبق گزارش Rhodium در سهماهه دوم ۲۰۲۵، خودرو دومین بخش فعال سرمایهگذاری خارجی چین بود (بعد از مواد و فلزات). ۸ معامله بزرگ قطعات خودرو برقی با ارزش بالای ۱۰۰ میلیون دلار ثبت شد؛ بزرگترین آن سرمایهگذاری ۲۹۳ میلیون دلاری GEM (تولیدکننده مواد باتری) در اندونزی بود.
در این راستا، برخی پروژههای خارجی اعلامشده در سالهای گذشته نیز اکنون به بهرهبرداری رسیدهاند:
• گریتوال موتور اولین کارخانهاش را در برزیل افتتاح کرد و احتمال ساخت کارخانه دوم را بررسی میکند.
• BYD در ژوئیه تولید در نخستین کارخانه خود در برزیل را آغاز کرد و تا ژوئیه امسال بیش از ۵۴۵ هزار خودرو در خارج فروخته است (بیشتر از کل فروش خارجی سال ۲۰۲۴).
• Envision در ژوئن نخستین کارخانهاش را در فرانسه راهاندازی کرد.
با این حال، تنها ۲۵٪ از پروژههای خارجی واقعاً تکمیل شدهاند، در حالی که در داخل این نرخ ۴۵٪ است. پروژههای خارجی دو برابر بیشتر در معرض لغو شدن قرار دارند.
علاوه بر چالشهای اجرایی، شرکتهای چینی باید با نگرانیهای پکن هم کنار بیایند: دولت چین بیم دارد این روند باعث نشت فناوری، از دست رفتن شغلها و تضعیف صنعت داخلی شود. بنابراین احتمال دارد مقررات سختگیرانهتری برای سرمایهگذاری خارجی در بخشهای استراتژیک اعمال شود.
منبع: CNBC