پایگاه خبری فولاد ایران - به گفته رهبران صنعت خودروسازی اروپا، اگر سیاستگذاران اتحادیه اروپا به سرعت اقدامات حمایتی اتخاذ نکنند، اروپا در رقابت الکترونیکی شدن کامیونها عقب خواهد ماند و چین پیشتاز خواهد شد.
درصد کامیونهای جدید ثبتشده در اتحادیه اروپا که برقیاند، در نیمه اول سال ۲۰۲۵ حدود ۳٫۶٪ بوده است، در حالی که در چین این رقم حدود ۲۴٪ است.
اتحادیه اروپا هدفگذاری کرده است که تا سال ۲۰۳۰ کاهش انتشار گازهای گلخانهای به میزان ۴۵٪ نسبت به سطوح سال ۲۰۱۹ داشته باشد و تا سال ۲۰۴۰ تقریباً استفاده از کامیونهای دیزلی را ممنوع کند.
گزارش فایننشال تایمز به چند مانع اصلی اشاره میکند که سرعت الکترونیکی شدن کامیونها در اروپا را کند کردهاند:
1. زیرساخت شارژ محدود
سرمایهگذاری کافی در ایستگاههای شارژ مخصوص کامیونها هنوز انجام نشده است.
2. توان شبکه برق (grid capacity) ناکافی
افزایش نیاز به برق برای شارژ کامیونهای سنگین نیاز به تقویت زیرساخت شبکه برق دارد، که در بسیاری از کشورها با تأخیر و مشکلات رو به رو است.
3. سیاستهای ملی ناسازگار یا دیرهنگام
قوانین و مشوقها در کشورهای مختلف اتحادیه اروپا اختلاف زیاد دارد و گاهی تأخیر در مجوزها یا هماهنگیهای لازم بین سطوح مختلف (ملی و اتحادیهای) وجود دارد.
4. مزیت مقیاس و بازار داخلی بزرگ چین
چین با برخورداری از بازار بزرگ داخلی و تولید گسترده، هزینهها را پایینتر آورده و تولید و نوآوری را سریعتر پیش برده است.
اگر اروپا نتواند این کاستیها را جبران کند، کامیونهای برقی ساخت چین خواهند توانست بازار اروپا را با قیمت کمتر و با تکنولوژی قابل رقابت پر کنند. صنعت اروپا خطر از دست دادن جایگاه بینالمللی خود را دارد؛ تأخیرها ممکن است سرمایهگذاران را منصرف کند و شرکای خارجی را به سمت تولید در چین یا کشورهایی با سیاست حمایتیتر سوق دهد. همچنین ممکن است رقابت جهانی باعث افزایش فشار بر قیمتها، کاهش حاشیه سود تولیدکنندگان اروپایی و کاهش تولید محلی شود.
منبع: فایننشال تایمز