به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چشم‌انداز آینده خودروهای خودران


پایگاه خبری فولاد ایران - شرکت تسلا متعلق به ایلان ماسک اعلام کرده است که آینده خود را بر پایه رباتاکسی‌ها، ربات‌ها و خودروهای خودران بنا می‌کند. ثروت شخصی ماسک، از جمله بسته دستمزد وعده داده‌شده یک تریلیون دلاری، به تحقق این اهداف در دهه آینده بستگی دارد.
طبق گزارش الجزیره، یکی از شروط این بسته پاداش عظیم، فروش ۱۰ میلیون اشتراک برای خدمات خودران است. اما قابلیت اطمینان این فناوری همچنان زیر سؤال است، زیرا حوادث متعددی رخ داده که در برخی از آنها سیستم خودران مقصر شناخته شده است.
تسلا اخیراً با خانواده پسری ۱۵ ساله به نام "جوانی مالدونادو" در سان‌فرانسیسکو به توافق رسید. او در سال ۲۰۱۹ پس از آنکه خودروی تسلا در حالت خودران با خودروی پدرش برخورد کرد، جان باخت. این توافق پس از حکم یک هیئت منصفه در فلوریدا صورت گرفت که تسلا را مقصر مرگ یک عابر زن دانسته و شرکت را به پرداخت ۲۴۳ میلیون دلار محکوم کرده بود.
این پرونده‌ها درست در زمانی پیش می‌آید که تسلا در «چهارمین برنامه اصلی» خود که در اول سپتامبر رونمایی شد، رشد آینده را بر پایه فروش رباتاکسی‌ها و ربات‌ها قرار داده است. ماسک وعده داده تا پایان سال جاری رباتاکسی‌های تسلا در بسیاری از شهرهای آمریکا فعال شوند و به نیمی از جمعیت کشور خدمات دهند.
با این حال، اداره وسایل نقلیه کالیفرنیا (DMV) از تسلا شکایت کرده که تبلیغ «کاملاً خودران» گمراه‌کننده است، چراکه خودروهای این شرکت تنها در سطح دوم از پنج سطح خودران قرار دارند و همچنان نیازمند توجه کامل راننده‌اند.   DMV خواستار یک ماه ممنوعیت رانندگی خودروهای تسلا در کالیفرنیا شده است. حکم دادگاه ماه آینده اعلام خواهد شد.
کارشناسان می‌گویند سود و فروش تسلا در ماه‌های اخیر به دلیل رقابت شدید و همچنین اعتراضات به مواضع سیاسی ماسک کاهش یافته است. همزمان، یارانه‌های مالیاتی خودروهای برقی در آمریکا نیز تا پایان سپتامبر منقضی می‌شود و این می‌تواند فروش تسلا را بیشتر تحت فشار قرار دهد.
پرونده‌های قضایی اخیر بر اعتماد عمومی به فناوری خودران سایه انداخته است. وکلای شاکیان می‌گویند بیشتر این پرونده‌ها به دلیل «قطع ناگهانی» سیستم خودران در لحظه‌های آخر پیش از تصادف رخ داده‌اند، که به راننده فرصت کافی برای کنترل خودرو نمی‌دهد.
تسلا برای سیستم خودران تنها از دوربین‌ها استفاده می‌کند و برخلاف شرکت‌هایی مانند Waymo از رادار و لیدار در کنار دوربین بهره نمی‌گیرد. کارشناسان می‌گویند این نبودِ «حسگرهای پشتیبان» ریسک امنیتی ایجاد می‌کند، هرچند هزینه خودرو را پایین‌تر نگه می‌دارد.
پرونده‌های در جریان دیگری هم علیه تسلا وجود دارد، از جمله شکایت مربوط به یک موتورسوار به نام ساشا پله‌تیه که در اثر برخورد یک خودروی تسلا در حالت خودران به شدت مجروح شد. وکیل او و خانواده‌های قربانیان دیگر گفته‌اند ممکن است دوباره درخواست غرامت‌هایی در حدود یک میلیارد دلار مطرح کنند.
ماسک اذعان کرده که با پایان یافتن مشوق‌های مالیاتی و فشارهای قانونی، تسلا احتمالاً «چند فصل سخت» در پیش خواهد داشت. با این حال، او آینده شرکت را نقطه عطفی تاریخی توصیف کرده که در آن تمرکز به سمت هوش مصنوعی، رباتیک و رباتاکسی‌ها خواهد رفت.
تحلیلگران معتقدند اجرای کامل طرح‌های تسلا زمان‌بر خواهد بود و رقبا مانند Waymo از برخی جهات جلوتر هستند. در عین حال، پرونده‌های قضایی و تصمیمات کالیفرنیا درباره مجوز خودروهای خودران می‌تواند تأثیر مهمی بر آینده این شرکت داشته باشد.


منبع: الجزیره

۱ مهر ۱۴۰۴ ۰۹:۰۸
تعداد بازدید : ۱۸۷
کد خبر : ۷۴,۸۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید