پایگاه خبری فولاد ایران - کشتیهای الانجی تحریمی که گاز طبیعی مایع شده پروژه تحریمشده آرکتیک الانجی ۲ روسیه را حمل میکنند، به دلیل یخبندان زودهنگام زمستانی در مسیر دریایی شمالی با مشکلاتی مواجه شدهاند و تحویلها به چین از این پایانه صادراتی روسیه ممکن است کاهش یابد، چرا که دمای قطب شمال به شدت افت کرده است.
طبق گزارش اویل پرایس، کشتی بوران که در تاریخ ۲۶ اکتبر محمولهای را در واحد ذخیرهسازی شناور کامچاتکا تخلیه کرد، طبق گزارش وبسایت خبری دریایی gCaptain و با استناد به دادههای ماهوارهای و سرویسهای ردیابی تانکرها، در ۲۹ اکتبر به مسیر دریایی شمالی در شمال تنگه برینگ رسید.
تصاویر دریافتی از Maritime Optima نشان میدهد که کشتی بوران از ۲۹ اکتبر تلاش دارد مسیر خود را از میان یخهای زمستانی زودرس مسیر دریایی شمالی پیدا کند.
دادههای ردیابی تانکرها همچنین نشان میدهد که اپراتور آرکتیک الانجی ۲، شرکت روسی نوواتک، شروع به عقبنشینی کشتیهای غیرآیسکلاس خود از مسیر دریایی شمالی کرده و آنها را از طریق کانال سوئز هدایت میکند.
کجل ایکلند، مدیرعامل شرکت دادهای Eikland Energy، در تحلیلی در هفته گذشته گفت که از زمان آغاز تحویلهای روسیه از آرکتیک الانجی ۲ به ترمینال وارداتی بیهای چین، بیشتر الانجیها به انبارهای بیهای منتقل شدهاند. او افزود تنها کشتی لا پروس از آرکتیک الانجی ۲ در حال حاضر در حال ورود به بیهای است.
ایکلند همچنین گفت: «با شروع رسمی فصل زمستان مسیر دریایی شمالی در دو هفته آینده، تحویلهای پایدار آرکتیک الانجی ۲ به بیهای، در سطوحی که طی دو ماه گذشته بوده، ممکن نخواهد بود».
پس از بیش از یک سال تلاش برای فروش محمولهها، آرکتیک الانجی مشتری معمول خود را یافت — یک ترمینال وارداتی الانجی در چین که از اوت تاکنون محمولههای تحریمی را با کشتیهای در فهرست سیاه دریافت کرده است. ترمینال بیهای چین تنها طی دو ماه حداقل ۱۱ محموله آرکتیک الانجی دریافت کرده است.
پروژه آرکتیک الانجی ۲ از آگوست بار دیگر به فعالیت بازگشت، که نشانهای از آزمودن تمایل دولت ترامپ به تحریم مشتریان الانجی روسیه در چین بود. آغاز تجارت روسیه-چین از این پروژه تحریمی همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به چین در اواخر آگوست تا اوایل سپتامبر بود.
منبع: Oilprice