به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

جان گرفتن مجدد پروژه «قدرت سیبری2» گاز منجمد روسیه با محوریت چین


پایگاه خبری فولاد ایران - پروژه عظیم گاز طبیعی مایع روسیه، Arctic LNG 2، پس از سال‌ها تاخیر، تحریم‌ها و مشکلات لجستیکی، حالا به مسیر صادراتی حیاتی برای تأمین امنیت انرژی چین تبدیل شده است. این پروژه گاز مایع خود را از طریق مسیر دریای شمالی به ترمینال‌های چینی ارسال می‌کند و تحولی مهم در جریان‌های جهانی انرژی رقم زده است.
طبق گزارش اویل پرایس، Arctic LNG 2 در شبه‌جزیره گیدان (ساحل غربی سیبری در دریای کارا) قرار دارد و ظرفیت تولید آن نزدیک به ۲۰ میلیون تن LNG در سال (با راه‌اندازی هر سه واحد برنامه‌ریزی شده) است. این پروژه توسط شرکت روسی نوواتک (Novatek) با ۶۰ درصد سهم مالکیت و شرکای بین‌المللی شامل توتال فرانسه، CNPC و CNOOC چین و یک کنسرسیوم ژاپنی اداره می‌شود.
این پروژه هدف اصلی تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا بوده است تا روسیه از درآمد نفت و گاز برای جنگ اوکراین استفاده نکند. با وجود این محدودیت‌ها، چین از اواخر آگوست ۲۰۲۵ واردات LNG از این پروژه را آغاز کرده است. در یک ماه، بیش از ۳۷۰ هزار تن LNG به ترمینال «بهای» رسید و چین اکنون تنها مشتری Arctic LNG 2 است.
خرید LNG روسیه توسط چین عمدتاً ناشی از تشدید اختلافات تجاری با آمریکا است. آمریکا تعرفه‌های گسترده بر کالاهای چینی وضع کرده و چین نیز واردات LNG آمریکایی را محدود کرده است. علاوه بر این، اقتصاد LNG روسیه به دلیل خروج خریداران غربی، با تخفیف عرضه می‌شود و این فرصت جذابی برای پکن فراهم می‌کند. همچنین شرکت‌های دولتی CNPC و CNOOC با ۲۰ درصد سهم مالکیت مستقیم در پروژه، علاقه‌مندی چین به موفقیت Arctic LNG 2 را تقویت می‌کنند.
مسیر دریای شمالی (NSR) از ساحل شمالی روسیه تا تنگه برینگ، مسیر اصلی صادرات LNG روسیه است و با کاهش زمان سفر به بازارهای آسیایی، رقابتی‌تر از مسیر سنتی کانال سوئز محسوب می‌شود. این مسیر تحت کنترل روسیه است و ریسک مواجهه با تحریم‌های اتحادیه اروپا یا مشکلات بنادر خارجی را کاهش می‌دهد.
برای حمل LNG، Novatek از ناوگان کشتی‌های یخ‌شکن کلاس Arc7 استفاده می‌کند که امکان حرکت در مسیر دریای شمالی در طول سال را دارند. تاکنون تنها کشتی Christophe de Margerie عملیاتی است و دو کشتی جدید داخلی روسیه، Aleksey Kosygin و Sergei Witte، در حال آماده‌سازی هستند تا ظرفیت سالانه ناوگان افزایش یابد و محدودیت حمل LNG رفع شود.
با راه‌اندازی Train 2، ظرفیت تولید پروژه به حدود ۱۳.۲ میلیون تن LNG در سال رسید، اما محدودیت در ناوگان کشتی‌ها مانع استفاده کامل از این ظرفیت است. حتی با ورود کشتی‌های جدید، ظرفیت عملی ناوگان تنها به ۳–۳.۵ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد که کمتر از ظرفیت یک Train است و بنابراین Novatek انگیزه محدودی برای بهره‌برداری کامل از Train 2 دارد.
Arctic LNG 2 نمونه‌ای از همکاری راهبردی روسیه و چین در شرایط تحریم است و با استفاده از مسیر دریای شمالی و ناوگان یخ‌شکن داخلی، امکان صادرات LNG به چین در طول سال فراهم شده است. با این حال، کمبود کشتی‌های کلاس Arc7 و محدودیت‌های لجستیکی همچنان بزرگ‌ترین مانع برای افزایش مستمر صادرات و استفاده کامل از ظرفیت تولید است.


منبع: Oilprice 

۹ مهر ۱۴۰۴ ۰۹:۱۷
تعداد بازدید : ۱۵۳
کد خبر : ۷۴,۹۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید