به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 04 سال 2023

گزارش هفته 04 سال 2023
شماره 651

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین به دلیل تعطیلات سال نو چین تغییر چندانی نداشت و در ثبات نسبی بود. آخرین قیمت 127.4 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد. طبعا هفته آینده با روشن شدن روند بازار و فعال شدن خریداران چینی معاملات بیشتری صورت خواهد گرفت.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه قیمت تا 15 دلار رشد داشته حدود 415 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز  397  دلار هر تن فوب ثبت شد که تغییری نداشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  10 دلار بالا رفته 435 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته از 552.5 دلار به 555 دلار هر تن فوب دریای سیاه رسید. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت 515 دلار هر تن سی اف آر  و بدوت تغییر ماند. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته به دلیل تعطیلات تغییر زیادی نداشت و 583 دلار هر تن درب کارخانه ثبت شد.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 15 دلار افت داشته 585 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز 5 دلار بالا رفته 543 دلار هر تن فوب شنیده شد.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: شمش هفته گذشته روند نزولی داشت. دلیل اصلی آن ریزش قیمت ارز بود در حالیکه قیمت در بازار جهانی بالا رفته کاوه جنوب کیش شمش صادراتی را با ال سی ریالی داخلی ۱۹۱۰۰۰ ریال پایه عرضه کرد. متوسط فروش قیمت شمش با آنکه فقط نقدی عرضه شد به ۱۶۸۹۲۵ ریال رسید که ۱۰۳۰۸ ریال افزایش نسبت به هفته قبل داشت. با توجه به عدم عرضه آهن اسفنجی عرضه شمش احتمالاً کاهش خواهد داشت.فعلا روند قیمت شمش بیشتر تابع قیمت ارز و نرخ صادراتی آن است نه تقاضای داخلی.

مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی به دلیل تعطیلات سال نو در سکوت بود و با یک دلار افت هفتگی 631 دلار هر تن فوب ثبت شد.
میلگرد صادراتی ترکیه 5 دلار کاهش قیمت داشته به 690 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 935 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد از 762.5 یورو به 735 یورو هر تن درب کارخانه افت داشت.
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: بازار میلگرد به علت نوسان ارز ساکت شد ولی آخر هفته برگشت. دلیلی برای کاهش قیمت میلگرد نیست به جز تقاضای واقعی که امسال تغییری نداشته است. قیمت شمش افزایش داشته و اسفنجی با محدودیت عرضه روبروست. خبر افزایش قیمت گاز و برق از اول اسفند که طبق روال هر سال بالا خواهد رفت مزید بر علت شده است.

تیرآهن

فولاد ایران: با پخش اخبار مربوط به عرضه ارز قیمت کاهشی شد.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس در 690 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبات داشت. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز 12 دلار رشد داشته 644 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 20 یورو رشد داشته 760 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم 750 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبت شد که 20 دلار بهبود داشت.
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز یکشنبه 312000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 296000 ریال رسید. عامل ارز باعث کاهش نرخ ورق مبارکه شد فروشنده های ترسیده بازار را کاهشی کردند ولی در آخر هفته بازار آرام شد. روند صعودی قیمت در بازار جهانی این تفاوت نرخ را متاثر خواهد کرد.

اکسین

فولاد ایران: همچنان عرضه اکسین بازار را تحت تاثیر قرار می دهد. باران و مه خروجی محصول از کارخانه را به شدت کاهش داده روند قیمت های خارجی جلوی افت قیمت را گرفت افزایش قیمت اسلب روی قیمت این کالا تاثیر مستقیم خواهد داشت.


سرد

فولاد ایران: ورق سرد با محدویت عرضه شدید روبروست کارخانه های مصرف کننده با وزارت صمت در این مورد جلسه داشته اند با این حال آخر هفته با آرامش بازار ارز قیمت ها باز شد تفاوت قیمت کارخانه با بازار بسیار سنگین است و همین امر بازیگران رسمی را از بازار خارج کرده.

گالوانیزه

فولاد ایران: روند قیمت گالوانیزه با کاهش محدود روبرو شد که بازهم متاثر از نرخ ارز بود.

تحلیل هفته
بازارهای جهانی
فولاد ایران: هنوز با مصرف واقعی چین روبرو نشده اند فصل اول سال میلادی جاری ناشی از تهاجم چینی ها خواهد بود و روند افزایشی قیمت حداقل تا یک ماه آینده با نشیب و فراز دنبال می شود تا قیمت ها در چین به سقف خود برسد. به دلیل سرما عرضه قراضه با کمبود فصلی روبروست که همین امر باعث افزایش قیمت آن شده است.
در بازار داخلی
 همچنان محدودیت عرضه آهن اسفنجی ادامه دارد باز شدن عرضه اسفنجی بعد از نزدیک به سه ماه نیاز به تقاضای سرمایه ای زیاد دارد که از عهده تولید کنندگان اسفنجی شاید برنیاید در نتیجه قراردادهای تبدیل اسفنجی با بخش بازرگانی باعث ریزش محدود قیمت این کالا خواهد شد ضمن آنکه افزایش عرضه اسفنجی نیاز به گندله را بالا می برد در نتیجه قیمت گندله با افزایش روبرو خواهد شد که روی قیمت اهن اسفنجی در اوایل سال آینده تاثیر خواهد گذاشت.‌
روند صعودی قیمت شمش در بازار جهانی اجازه کاهش قیمت این کالا را نخواهد داد ضمن آنکه محدودیت عرضه شمش در بورس پایه قیمت آن را بالا خواهد برد. بنابراین نباید امیدوار به کاهش قیمت شمش یا مقاطع حداقل تا دو هفته آینده بود.
در مورد ورق بازار همین روند را باید طی کند ضمن آنکه فولاد مبارکه درخواست فرمول جدید قیمت گذاری را کرده است که پذیرش آن به معنای افزایش شدید قیمت محصولات میارکه خواهد بود. اکسین نیز از قاعده افزایش قیمت جهانی جدا نیست.
ولی نگاه بازار در شرایط فعلی به نرخ ارز است و از آنجا که افزایش قیمت های جهانی با فاصله یک ماهه به بازار ایران منتقل می شود نوسان نرخ ارز سریعتر روی کالا اثر خواهد گذاشت.
مطلبی که در مورد ارز عنوان شده دو سوال را در ذهن فعالان اقتصادی ایجاد کرده
اولا تثبیت نرخ ارز آنهم در پایان سال جای بحث دارد هنوز بهمن ماه تمام نشده بسیاری از پروازهای خارجی پر شده است از طرف دیگر معمولاً سیاست تثبیت نرخ ارز روند خروج ارز را تشدید می کند
دوماً ضوابط مربوطه هم مثل برگرداندن ارز فروخته نشده صرافها در پایان روز به معنای کنترل شدیدتر جریان ارز است فقط در این میان نرخ آن مورد توجه همه قرار گرفته ولی به شرایط معامله آن توجهی نشده است. این شرایط عملاً سطح معاملات را محدود می کند.
 در هر حال ماه های پیش رو در برگیرنده نوسانات زیادی است که قابل پیش بینی نیست. ولی با توجه به بازار چین کاهش قیمت ها ضعیف به نظر می رسد.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۸ بهمن ۱۴۰۱ ۱۲:۱۹
تعداد بازدید : ۸۷۳
کد خبر : ۶۴,۳۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید