به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

گزارش هفته 05 سال 2023

گزارش هفته 05 سال 2023
شماره 652

سنگ آهن
فولاد ایران: در هفته ای که گذشت آخرین متوسط قیمت سنگ آهن خلوص 62 درصد وارداتی در چین از 127.4 دلار هر تن سی اف آر  به حدود 125 دلار هر تن سی اف آر رسید. قیمت سنگ آهن و فولاد در چین در ژانویه به بالاترین حد خود در چند ماه گذشته رسید که به دلیل کاهش محدودیت های کرونایی و بسته های حمایتی از بازار املاک بود ولی مقامات چینی اخیرا نسبت به افزایش قیمت های فوق حساس تر شده اند و ممکن است برای مدیریت هرگونه فشار صعودی بالقوه بر قیمت ها وارد عمل شوند. هنوز بازار منتظر است ببیند تقاضای واقعی می تواند از قیمت ها حمایت کند یا نه.

قراضه
فولاد ایران:  هفته گذشته در بازار واردات قراضه در ترکیه قیمت تا 15 دلار رشد داشته حدود 430 دلار هر تن سی اف آر ثبت شد.
قراضه صادراتی سنگین کلاس ۲ ژاپن نیز  از 397  دلار  به 401 دلار هر تن فوب بهبود داشت. متوسط قیمت قراضه وارداتی سنگین در شرق آسیا نیز  در 435 دلار هر تن سی اف آر  در ثبات باقی ماند.

بیلت
فولاد ایران:  بیلت صادراتی سی آی اس هفته گذشته تا 5 دلار بهبود داشته 560 دلار هر تن فوب دریای سیاه ثبت شد. در بازار واردات چین نیز آخرین قیمت بیلت 505 دلار هر تن سی اف آر  بود که 10 دلار افت هفتگی داشت. در بازار داخلی چین نیز متوسط قیمت بیلت هفته گذشته  از 583 دلار قبل از تعطیلات به 565 هر تن درب کارخانه رسید.
در بازار واردات جنوب شرق آسیا نیز قیمت بیلت 15 دلار رشد داشته 600 دلار هر تن سی اف آر  شنیده شد.
بیلت صادراتی ایران نیز 2 دلار بالا رفته 545 دلار هر تن فوب شنیده شد.
بیلت در بازار ایران

بیلت

فولاد ایران: قیمت شمش تا قبل از عرضه بورس ثابت بود و تقاضا ضعیف ولی روز سه شنبه با اعلام تعرفه های جدید برق قیمت بالا رفت.


مقاطع
فولاد ایران:  هفته گذشته در چین متوسط قیمت میلگرد صادراتی پس از تعطیلات از 631 دلار  به 644 دلارهر تن فوب رسید.
میلگرد صادراتی ترکیه 10 دلار رشد قیمت داشته به 700 دلار هر تن فوب رسید.
همچنین در بازار داخلی امریکا میلگرد در 935 دلار هر شورت تن درب کارخانه ثبات داشت.  در بازار داخلی اروپا نیز میلگرد20 یورو افت داشته 715 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد.  
مقاطع در بازار ایران

میلگرد

فولاد ایران: به دنبال افزایش قیمت برق قیمت میلگرد از طرف کارخانه ها با افزایش روبرو شد. تاثیر آن هفته پیش رو مشخص خواهد شد.

تیرآهن
فولاد ایران: با مدیریت ذوب آهن قیمت روند صعودی داشت.

ورق
فولاد ایران:  هفته گذشته میلادی ورق گرم صادراتی سی آی اس 5 دلار بالا رفته 695دلار هر تن فوب دریای سیاه شنیده شد. متوسط قیمت ورق گرم صادراتی چین نیز 7 دلار رشد داشته 651 دلار هر تن فوب شنیده شد.
در بازار داخلی اروپا ورق گرم تا 10 یورو افت داشته 750 یورو هر تن درب کارخانه ثبت شد. در بازار داخلی امریکا هم ورق گرم از 750 دلار به 785 دلار هر شورت تن درب کارخانه بهبود داشت.  
ورق در بازار ایران

گرم

فولاد ایران: قیمت ورق دو میلیمتر رول در مبارکه روز شنبه 300000 ریال بود که تا روز چهارشنبه به 327000 ریال رسید. ورق مبارکه با مدیریت کارخانه و نحوه عرضه آن در بورس کالا رو به افزایش گذاشت نقش سرویس سنتر ها در روند قیمت بی تاثیر نبود.

اکسین

فولاد ایران: با افزایش قیمت اسلب در بازار جهانی و مساله برق همراه با گران شدن قیمت ورق مبارکه، ورق اکسین هم روند صعودی داشت.

سرد

فولاد ایران: محدودیت عرضه مبارکه و انتظارات تورمی باعث افزایش قیمت ورق سرد شد.

گالوانیزه

فولاد ایران: بهبود  قیمت ورق گرم و امید به افزایش قیمت باعث بالا رفتن قیمت ورق گالوانیزه شد.


تحلیل هفته
بازارهای جهانی
فولاد ایران بازار جهانی که تحت تاثیر تقاضای چین بود با آمارهای اقتصادی امریکا وضع بهتری را نوید می دهد. روند قیمت ها در دنیا همچنان صعودی و تقاضا هم قوی است بنابراین در هفته پیش رو همچنان تقاضا برای محصولات ایران دلچسب می ماند. علیرغم آنکه مشکل اسفنجی بر تولید سایه انداخته ولی صادر کنندگان زمان تحویل را حداقل دو ماه آینده تعریف میکنند که در آن زمان، مساله گاز و اسفنجی وجود نخواهد داشت بنابراین سطح عرضه دو ماه آینده با امروز متفاوت خواهد بود. از طرف دیگر با وصل شدن گاز و اصرار دولت روی ارز پایه ۲۸۵۰۰ تومانی بعضی نگاه ها معتقد به افت قیمت هستند این در حالیست که تعرفه های جدید گاز و برق و آب ‌و دستمزد سال آینده تفاوت بسیاری با امسال خواهد داشت که قیمت تمام شده را بالا می برد ولی باز هم مساله اصلی نرخ ارز است. در هفته گذشته امریکایی ها برای انتقال ارز از عراق به ایران مشکلات بسیاری ایجاد کرده اند. تلاش های دولت با آزاد سازی واردات ارز و طلا و مقابله با این سیاست هاست. اگر روند برگشت ارز به مشکل بخورد در قدم اول قیمت بالا می رود بعد رکود می شود و در آخر تولید متوقف خواهد شد دولت محققاً این روند را می شناسد و به همین دلیل اصرار بر حفظ نرخ ارز دارد.
احتمالاً این هفته شاهد عرضه ورق های گرم و سرد وارداتی خواهیم بود با توجه به آنکه قیمت این کالاها در بازار جهانی افزایش داشته برای حفظ بازار تفاوت قیمت عرضه اولیه با نرخ فعلی بازار تفاوت جدی نخواهد داشت ولی روند صعودی قیمت را کند و یا معکوس خواهد کرد. در مورد مقاطع اعتقاد این است که قیمت کاهش خواهد یافت ولی این باور زیر سوال است. درست است که وصل شدن گاز باعث کاهش قیمت آهن اسفنجی خواهد شد ولی گاز با کدام تعرفه در اختیار تولید کننده اسفنجی خواهد بود اگر با تعرفه جدید باشد قیمت اسفنجی در رقابت به زحمت در بورس به زیر ۱۰ هزارتومان پایه خواهد رسید ولی حتی با آهن اسفنجی ۷ هزارتومانی هم شمش به ۱۶ هزارتومان پایه برمی گردد و تفاوت جدی روی قیمت میلگرد نخواهد گذاشت.
در شرایط فعلی نگاه ها به ارز و قیمت گاز و برق دوخته شده است.

بازار جهان: م. تابان شمال
بازار ایران: م. چیت ساز
پایگاه خبری فولاد ایران
۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ۱۱:۵۵
تعداد بازدید : ۱,۱۲۱
کد خبر : ۶۴,۵۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید