به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

آیا سیستم های بانکداری نیازمند تغییرات اساسی هستند؟

پایگاه خبری فولاد ایران - بانک ها شکست می خورند و وقتی به این مرحله می رسند، فریاد نجات خود را بر سر دولت می‌زنند. اینگونه است که بحرانی که در یک بخش بانکی ایجاد می شود عملا برای یک بخش از دولت پیش آمده است.


به همین دلیل است که ورشکستگی بانک ها مصیبت است. اما بانک ها برای ایمن بودن طراحی نشده اند. در حالی که قرار است بدهی های سپرده آنها کاملا امن و نقد باشد، دارایی های آنها در معرض خطر سررسید، اعتبار، نرخ بهره و نقدینگی است. در روزهای بد اقتصادی، آنها شکست می خورند، زیرا سپرده گذاران به دنبال دارایی های خود می دوند. این در حالی است که موسسات دولتی در طول تاریخ به ناتوانی بانک ها در ارائه پول مطمئنی که سپرده گذاران خود انتظار دارند پاسخ داده اند.


در بحران مالی 09-2007، دولت ها کل ترازنامه خود را برای بانک ها گذاشتند. به این ترتیب، سیستم بانکی به عنوان یک کل، بخشی از دولت شد. سرمایه مورد نیاز افزایش یافت، قوانین نقدینگی تشدید شد و آستانه استرس معرفی شد.


اما شکست بانک سیلیکون ولی نشان داد که هنوز خلأهایی در دایره نظارتی ایالات متحده وجود دارد و این تصادفی نیست. در مورد این بانک، آنچه برجسته می‌شود، اتکای آن به سپرده‌های بدون بیمه و سرمایه گذاری بر روی اوراق قرضه بلندمدت ظاهراً مطمئن است که با افزایش نرخ‌های بهره، زیان‌های قابل‌توجهی در سبد اوراق قرضه خود داشت.


به گزارش
فولاد ایران،در حال حاضر مسئله بزرگ این نیست که چه اتفاقی قرار است برای اقتصاد بیفتد، بلکه موضوع این است که چه اتفاقی برای تامین مالی خواهد افتاد.

درکل، ترس دوباره در سیستم مالی چیز خوبی است. اضطراب ایجاد شده توسط شوک های کوچک باعث می شود تا احتمال وقوع بحران های بزرگ تا حدودی کمتر شود.

درس‌های دیگری نیز وجود دارد، مثلا اینکه بانک‌ها همیشه آسیب‌پذیر می‌مانند و چه بخواهیم چه نخواهیم، سپرده‌گذاران بیمه‌نشده در ورشکستگی از بین نخواهند رفت.

این اطمینان از ایمن بودن سپرده ها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار مهم است.


به هر حال، درسی اساسی که باید دوباره بیاموزیم این است که حتی در یک بحران متوسط نیز نمی‌توان سپرده‌ها را قربانی کرد. بانک ها تا حدودی به این دلیل که در قلب سیستم اعتباری قرار دارند، حافظان دولت هستند، اما بیشتر به این دلیل که بدهی های سپرده آنها از نظر سیاسی بسیار مهم است. به هر حال، اتفاقات اخیر ثابت کرد که سیستم بانکداری نیازمند تغییرات اساسی است.


منبع: فایننشال تایمز

۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۵۴
تعداد بازدید : ۵۱۴
کد خبر : ۶۵,۰۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید