به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موقعیت خوب بانک های ژاپنی برای مقاومت در برابر بحران بانکی

پایگاه خبری فولاد ایران - آشفتگی مالی پس از فروپاشی سه بانک آمریکایی به این پرسش ها دامن زده است که آیا بانک های ژاپنی ممکن است در معرض خطر قرار بگیرند یا خیر.


سهام بانک‌های این کشور از زمان بروز بحران در این ماه بیشترین ضربه را در آسیا داشته‌اند. وام دهندگان کوچک‌تر که در سال‌های اخیر در خزانه‌داری ایالات متحده اندوخته داشته اند، با سقوط سیلیکون ولی، بزرگترین ضربه‌ها را به دلیل نگرانی از این که ممکن است با ضررهای موجود در اوراق قرضه مواجه شوند، جبران کرده‌اند. با این حال، تنظیم‌کننده‌ها و رؤسای صنعت علام کرده‌اند که سیستم مالی ژاپن سالم است.


برخلاف  SVB، بانک‌های ژاپنی اوراق قرضه خارجی را تا سررسید نگهداری نمی کنند. این بدان معناست که آنها بر خلاف ارزش اسمی، به ارزش بازار ثبت می‌شوند و برای بانک‌های بزرگ و برخی وام‌دهندگان منطقه‌ای با عملیات خارج از کشور، هر زیان محقق نشده در نسبت‌های سرمایه به جای صورت درآمد منعکس می‌شود.


علاوه بر این، این بانک‌ها می‌توانند بیش از حد ضررهای کاغذی خود را از اوراق قرضه خارجی با سود بیشتر در سهام داخلی جبران کنند. بانک‌های محلی فعال داخلی ژاپن که منعکس‌کننده وضعیت مستحکم خود هستند، تا 30 سپتامبر میانگین نسبت سرمایه 9.72 درصدی داشتند.


مشکلات SVB ناشی از برداشت ناگهانی میلیاردها دلار سپرده از مشتریان استارتاپ خود بود که آن را مجبور کرد اوراق قرضه موجود در پرتفوی خود را با ضرر بفروشد. اما بانک‌های منطقه‌ای ژاپن پایگاه سپرده‌های بسیار متفاوت و متنوع‌تری دارند که از خانواده‌های معمولی و مشاغل کوچک تشکیل شده است، که بعید است همه پس‌انداز خود را به یکباره کاهش دهند.


مانند همتایان اروپایی خود، بزرگترین وام دهندگان ژاپن پس از بحران مالی جهانی شروع به انتشار اوراق قرضه موسوم به ردیف 1 کردند تا اطمینان حاصل شود که در صورت شکست بانک، طلبکاران و نه مالیات دهندگان درگیر می شوند.


یکی از نگرانی‌های همیشگی تنظیم‌کننده‌های ژاپنی، آسیب‌پذیری بانک‌های این کشور در برابر تشدید شرایط تامین مالی دلار است. به ویژه بانک های بزرگ در خارج از کشور توسعه یافته اند و به شدت به دلار وام می دهند و در مواقعی که ارز گران می شود آنها را در معرض خطر قرار می دهند.


با این حال، حتی پس از آنکه بانک‌های مرکزی جهانی توافق مبادله دلاری را در آخر هفته گذشته افزایش دادند، نشانه‌های کمی وجود دارد که بانک‌های ژاپنی در تامین مالی دلاری در جریان آشوب ناشی از SVB دچار کمبود شده باشند.


به گزارش فولاد ایران، وام دهندگان این کشور مدت هاست که از سیاست بانک مرکزی ژاپن مبنی بر نگه داشتن نرخ ها نزدیک به صفر، که باعث کاهش سوددهی وام ها شده، ابراز تاسف کرده اند.


سهام بانک های ژاپنی در ماه دسامبر هنگامی که بانک مرکزی سقف بازده اوراق قرضه را کاهش داد، جهش کرد. اما اگر بانک مرکزی به طور کلی کنترل منحنی بازدهی را کنار بگذارد، خطر این است که قیمت اوراق قرضه دولتی ژاپن به شدت کاهش یابد و منجر به زیان آنها شود.


منبع: Japan Times

۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۵۰
تعداد بازدید : ۴۱۲
کد خبر : ۶۵,۰۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید