به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

واکنش نفت به بحران های مالی در طول تاریخ

پایگاه خبری فولاد ایران - بحران‌های مالی، به سرعت در حال تبدیل شدن به یک هنجار هستند. هر یک از چهار دولت گذشته ایالات متحده با یک بحران اقتصادی به اندازه کافی جدی دست و پنجه نرم کرده اند که مداخله دولت را ضروری می کند. بحران بانکی فعلی تنها سه سال پس از همه‌گیری کووید-19 رخ می‌دهد که باعث اختلال در زنجیره تامین جهانی شد.
متأسفانه انرژی یکی از بخش هایی است که در طول تاریخ هر زمان که اقتصاد دچار مشکل شده است، بیشترین ضربه را خورده است. رکودهای اقتصادی معمولاً تأثیر منفی آشکاری بر بخش نفت و گاز دارد و منجر به کاهش شدید قیمت نفت و گاز و همچنین انقباض اعتبار این صنعت می شود.
به گزارش 
فولاد ایران، کاهش قیمت نفت و گاز به معنای درآمدهای کمتر برای شرکت‌های نفت و گاز و شرایط تنگاتنگ اعتباری است که باعث می‌شود بسیاری از تولیدکنندگان، نرخ‌های بهره بالاتری بپردازند و در نتیجه سود را حتی بیشتر کاهش دهند.
در حالی که به نظر می رسد اقدام سریع دولت ایالات متحده باعث ثبات بخش بانکی شده است، اما برخی از کارشناسان هشدار می دهند که هنوز از بحران خارج نشده ایم.


رکود بزرگ 1930
گشایش میادین عظیم نفتی در ایالات متحده در سال های نزدیک به رکود بزرگ 1930 منجر به اشباع بسیار زیاد بازار شد و قیمت ها را به تنها 13 سنت در هر بشکه (حدود 5.40 دلار امروز با توجه به تورم) کاهش داد.


شوک نفتی 4-1973
شوک نفتی 1973/1974 به عنوان یکی از مهمترین بحران های نفتی پس از تحریم نفتی تولیدکنندگان عرب علیه ایالات متحده و عمیق تر شدن بحران مالی اوایل دهه 1970 در نظر گرفته می شود. در این مورد، قیمت بالای نفت بود که در واقع یک بحران اقتصادی شدید را آغاز کرد.


بحران قیمت نفت 9-1998
بحران قیمت نفت در سال‌های 1998 تا 99 نقطه مقابل آن چیزی بود که آمریکایی‌هایی که با افزایش قیمت نفت در دهه 1970 زندگی می‌کردند، به آن عادت داشتند. بحران مالی آسیایی باعث کاهش چشمگیر قیمت‌ها شد.
سقوط بات تایلند در تابستان 1997 آغاز سقوط قیمت نفت بود و منجر به سقوط 60 درصدی بازارهای سهام شد. در نتیجه، تقاضای نفت در آسیا، که یکی از ستون‌های تقاضای جهانی است، با کاهش تقاضا در سایر نقاط جهان به شدت کاهش یافت. تولید اوپک نیز در زمانی که نفت عراق برای اولین بار پس از جنگ خلیج فارس به بازارهای جهانی بازگشته بود، بدون مانع ادامه یافت. در واقع، عراق تولید خود را از 600 هزار بشکه در روز در سال 1996 به 2.3 میلیون بشکه در روز در سال 1998 تقریباً چهار برابر کرد.
درست زمانی که قیمت نفت شروع به کاهش کرد در نوامبر 1997، وزرای اوپک موافقت کردند که سهمیه تولید خود را به میزان 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهند. جای تعجب نیست که قیمت ها بین اکتبر 1997 و مارس 1998 تا 40 درصد کاهش یافت و به 10 دلار در هر بشکه رسید.


بحران مالی جهانی 2008
بحران مالی 2008-2009 به عنوان بزرگترین بحران جهان تا کنون در این قرن در نظر گرفته شده است. بحران در بازار املاک و مستغلات در سال 2006 آغاز شد و با افزایش شدید نکول ها در وام های مسکن گران قیمت مشخص شد. اگرچه موج اول بحران مهار شد، اما با گسترش شیوع بیماری در سراسر اقتصاد، فعالیت های اقتصادی را به شدت محدود کرد. قیمت کالاها حتی با سقوط بازار مسکن به شدت افزایش یافت.


بحران در نهایت موجی از تورم و انحلال را به راه انداخت که ارزش تمام دارایی ها از جمله نفت و گاز را کاهش داد. قیمت نفت از 133.88 دلار در هر بشکه در ژوئن 2008 به 39.09 دلار در فوریه 2009 سقوط کرد در حالی که قیمت گاز طبیعی از 12.69 دلار در هر MMBtu به 4.52 دلار در بازه زمانی کاهش یافت.


منبع: Oilprice

۱۴ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۵۱
تعداد بازدید : ۴۲۸
کد خبر : ۶۵,۰۲۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید