به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش تولید اوپک برای پوتین و روسیه چه معنایی دارد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- برخی از بزرگترین صادرکنندگان نفت جهان در آخر هفته با اعلام اینکه تولید نفت خود را بیش از 1.6 میلیون بشکه در روز کاهش خواهند داد، بازارها را شوکه کردند.


اوپک پلاس، ائتلافی بین سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و گروهی از کشورهای تولیدکننده نفت غیرعضو اوپک از جمله روسیه، مکزیک و قزاقستان، روز یکشنبه اعلام کرد که کاهش تولید نفت از ماه می آغاز خواهد شد و تا پایان آن ادامه خواهد داشت. این خبر باعث شد که قیمت نفت خام برنت - معیار جهانی نفت - و WTI - معیار ایالات متحده - حدود 6 درصد در معاملات روز دوشنبه افزایش یابد.


اوپک پلاس در سال 2016 برای هماهنگی و تنظیم تولید نفت و تثبیت قیمت جهانی نفت تشکیل شد. اعضای آن حدود 40 درصد نفت خام جهان را تولید می کنند و تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد جهانی دارند.


به گزارش
فولاد ایران، تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید نفت می‌تواند پیامدهای بزرگی برای روسیه داشته باشد.


پس از حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته، ایالات متحده و بریتانیا بلافاصله خرید نفت از این کشور را متوقف کردند. اتحادیه اروپا نیز واردات نفت روسیه را که از طریق دریا ارسال می شد، متوقف کرد.


اعضای G7 سازمانی متشکل از رهبران برخی از بزرگترین اقتصادهای جهان: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده، نیز سقف قیمتی 60 دلاری در هر بشکه برای نفت صادراتی روسیه وضع کردند تا درآمدهای آن را پایین نگه دارند. اگر قیمت نفت همچنان به افزایش خود ادامه دهد، برخی از تحلیلگران حدس می زنند که آمریکا و سایر کشورهای غربی ممکن است مجبور شوند سقف قیمت را کاهش دهند.


جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده روز دوشنبه گفت که این تغییرات می تواند منجر به ارزیابی مجدد سقف قیمت شود. روسیه اخیرا اعلام کرده است که تولید نفت خود را تا پایان سال جاری 500 هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد. هفته گذشته پوتین اعتراف کرد که تحریم های غرب می تواند ضربه به اقتصاد روسیه وارد کند.


به گفته تحلیلگران، با این حال، این تغییرات نشان دهنده تغییر اتحادهای جهانی با روسیه، چین و عربستان سعودی در مورد قیمت نفت است. نفت با قیمت بالاتر می تواند به روسیه کمک کند تا هزینه جنگ خود با اوکراین را بپردازد و همچنین درآمد عربستان سعودی را افزایش دهد.


در همین حال، کاخ سفید با تصمیم اوپک مخالفت کرده است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی روز دوشنبه گفت: "فکر نمی‌کنیم با توجه به ابهامات بازار، کاهش تولید در این لحظه مطلوب باشد."


منبع: CNN

۱۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۲:۱۵
تعداد بازدید : ۳۶۹
کد خبر : ۶۵,۰۵۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید