به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

احتمال وقوع بحران مالی بزرگتر در موسسات مالی غیربانکی

پایگاه خبری فولاد ایران- صندوق بین المللی پول در این هفته نسبت به آسیب پذیری موسسات مالی غیربانکی هشدار داد و گفت ثبات مالی جهانی می تواند به انعطاف پذیری آنها بستگی داشته باشد.


سرمایه گذاران جهانی در مورد گروهی از وام دهندگان غیربانک های ایالات متحده، به عنوان محتمل ترین منبع بحران اعتباری اشاره می کنند. اینها شامل شرکت‌های مالی، غیر از بانک‌ها، می‌شود که انواع خدمات مالی از جمله وام دادن به خانوارها و مشاغل را ارائه می‌کنند و صندوق‌های بازنشستگی و بیمه‌گر گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری متقابل و صندوق‌های پوشش ریسک بالا را شامل می‌شود.


این بخش بزرگی است. بر اساس گزارش هیئت ثبات مالی (FSB)، این موسسات غیربانکی در سال 2021 حدود 239 تریلیون دلار در حساب خود داشتند که کمتر از نیمی از کل دارایی های مالی جهان را تشکیل می داد.


طبق داده های FSB، این بخش از زمان بحران مالی جهانی در سال 2008 به شدت رشد کرده است، به طوری که پایگاه دارایی آن به طور متوسط سالانه 7 درصد افزایش یافته است.


از آنجایی که در سال‌های پس از بحران، نرخ‌های بهره به پایین‌ترین حد خود رسید، بسیاری از پس‌اندازکنندگان و سرمایه‌گذاران در جستجوی بازدهی بالاتر به موسسات مالی غیربانکی روی آوردند. در همین حال، از آنجایی که تنظیم‌کننده‌ها محدودیت‌های بیشتری را برای وام‌دهی بانکی وضع کردند، انواع خاصی از وام‌گیرندگان، مانند مصرف‌کنندگان ریسک‌پذیر، به طور فزاینده‌ای به دنبال این موسسات برای تامین مالی بودند.


این موسسات غیربانکی که اعتبار ارائه می‌کنند به عنوان «بانک‌های سایه» شناخته می‌شوند. بانک های سایه اکنون حدود 14 درصد از دارایی های مالی جهان را تشکیل می دهند و مانند بسیاری از موسسات مالی غیربانکی، بدون نظارت و شفافیت نظارتی مشابه بانک ها عمل می کنند.


به گزارش
فولاد ایران، برخی از ریسک‌هایی که موسسات غیربانکی دارند، با افزایش نرخ بهره افزایش می‌یابد. اندازه بزرگتر این بخش به این معنی است که مشکلات آن به خودی خود می تواند کل سیستم مالی را بی ثبات کند، همچنین می تواند از طریق ارتباطات واقعی به بانک های سنتی سرایت کند.


یکی از خطرات احتمال زیان اعتباری است. در حالی که چشم انداز اقتصادی در اروپا از ابتدای سال روشن شده است، ترس از رکود اقتصادی ایالات متحده پس از سقوط SVB و Signature Bank و نجات First Republic Bank در ماه گذشته افزایش یافته است. اقتصادهای دو سوی اقیانوس اطلس همچنان شکننده هستند، زیرا انتظار می‌رود نرخ‌های بهره بیشتر افزایش یابد و قیمت‌های انرژی با وجود کاهش‌های اخیر همچنان بالاست.


ریسک دیگر ناشی از "عدم تطابق نقدینگی" شناخته می شود، که در صندوق های باز (نوعی از صندوق های سرمایه گذاری مشترک)، وجود دارد. صندوق‌های باز به سرمایه‌گذاران مشکل دار اجازه می‌دهند تا به سرعت پول خود را جمع‌آوری کنند، اما اغلب دارایی‌هایی هستند که نمی‌توانند به سرعت فروخته شوند تا پول را به مشتریان برگردانند.


افزایش نرخ‌های بهره و چشم‌انداز اقتصادی نامطمئن، تأمین مالی برخی از این صندوق ها را هم گران‌تر و هم سخت‌تر کرده است. این بدان معناست که مقامات دولتی ابزارهای محدودی برای کاهش خطرات سرایت دارند.


سلامتی در یک غیر بانک بزرگ یا در بخش بزرگی از این بخش می تواند وام دهندگان سنتی را تحت تاثیر قرار دهد، زیرا غیربانک ها هم به بانک ها وام می دهند و هم از آنها وام می گیرند و بسیاری از آنها در دارایی های مشابه با همتایان معمولی خود سرمایه گذاری می کنند.


منبع: CNN

۱۹ فروردین ۱۴۰۲ ۱۴:۰۷
تعداد بازدید : ۴۰۷
کد خبر : ۶۵,۰۹۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید