به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

پیامدهای نابسامانی بانکی

پایگاه خبری فولاد ایران - دو هفته پر از تشویش را پشت سر گذاشتیم. سقوط بانک سیلیکون ولی در 10 مارس جرقه یک اثر دومینویی را برانگیخت که یکی دیگر از وام دهندگان منطقه ای ایالات متحده به نام Signature Bank را سرنگون کرد، بازارهای جهانی را به وحشت انداخت و مرکز خدمات مالی و اعتباری یو بی اس را مجبور به اقدامات اضطراری کرد.


به نظر می‌رسد تنظیم‌کننده‌ها و بانک‌های مرکزی در این هفته ثبات ایجاد کرده‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا دومینوهای بیشتر سقوط روی خواهد داد یا خیر.
به گزارش فولاد ایران، محرک این تلاطم، یعنی نرخ بهره بالا، همچنان یک تهدید است و سهام بانک های مشابه در میان این نگرانی ها تحت فشار هستند. خرید کردیت سوئیس توسط UBS نیز عواقب خود را دارد. مسئولان برای جلوگیری از شیوع تلاطم در بخش بانکی اقدام کرده اند. طرح نقدینگی سخاوتمندانه فدرال رزرو ایالات متحده، اقدام هماهنگ بانک مرکزی و اطمینان بخشی نیز کمک کرده است.


با این حال، اظهارات جانت یلن، وزیر خزانه داری ایالات متحده، سردرگمی را در مورد اینکه آیا بیمه سپرده بالاتر از 250,000 دلار تعیین شده در صورت ورشکستگی سایرین، وجود دارد یا خیر، ایجاد سردرگمی کرده است. خطرات نرخ بهره فراتر از بانک ها نیز ظاهر می شود. صندوق های سرمایه گذاری با دارایی های حساس به نرخ همچنان در معرض خطر هستند. این خطرات هنوز می توانند تشدید شوند، چراکه با توجه به اینکه نبرد با تورم هنوز به طور قطعی به پیروزی نرسیده است، بانک‌های مرکزی باید نرخ‌ها را بالاتر ببرند.


در ایالات متحده، بخش عمده ای از وام های تجاری املاک و مستغلات از طریق وام دهندگان کوچکتر است که اکنون تحت فشار هستند. به این ترتیب، کسانی که نیاز به تامین مالی مجدد وام دارند ممکن است با چالش هایی روبرو شوند. اوراق بهادار با پشتوانه وام مسکن که توسط بانک ها نگهداری می شود در حال حاضر ضربه خورده است و این چرخه خود تقویتی را به خطر می اندازد.


با همه این ترس ها، وقوع بحرانی در مقیاس سال 2008 بعید است. سرمایه بانک ها در حال حاضر قوی‌تر شده و مشخص شده که شکست‌ها عمدتاً به دلیل اتفاقات غیرمعمول و مدیریت ضعیف بوده است. مقامات در ارائه حمایت فعالانه اطمینان بخش بوده اند و استانداردهای وام دهی هم اکنون بهتر است، اما تشدید اعتبار اجتناب ناپذیر است و این احتمال وجود دارد که آسیب‌پذیری‌های دیگر در جای دیگری در کمین باشند. این اپیزود به‌جای یک اتفاق، می‌تواند نشانه‌ای از خبرهایی در آینده باشد.


منبع: فایننشال تایمز

۶ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۵۲
تعداد بازدید : ۴۰۲
کد خبر : ۶۵,۰۱۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید