به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چرا تایوان برای جهان مهم است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- افزایش خطرناک تنش ها با پکن بهایی است که ارزش پرداخت برای حفاظت از دموکراسی در حال شکوفایی آسیایی را دارد. این یک بحث انتزاعی نیست. در آخر هفته، پکن حملات بمب گذاری در جزیره را شبیه سازی کرد، در حالی که نیروی دریایی آن تایوان را محاصره کرده بود. در واکنش به تشدید فشار نظامی چین بر جزیره، رئیس جمهور جو بایدن، قول داده است که ایالات متحده از تایوان در برابر حمله چین دفاع خواهد کرد.


اما امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در بازگشت از سفر هفته گذشته خود به چین به طور ضمنی گفت که فرانسه برای محافظت از جزیره همکاری نخواهد کرد. نگرش سیاستمداران اروپایی مانند ماکرون برای چین اهمیت دارد، زیرا بر محاسبات چینی ها از هزینه های اقتصادی و دیپلماتیک هر حمله تأثیر می گذارد. واقعیت این است که الحاق اجباری جزیره توسط چین عواقب جهانی عمیقی خواهد داشت که به سرعت در پاریس احساس خواهد شد.


سه دلیل اصلی برای حمایت از تایوان وجود دارد. دلیل اول درباره آینده آزادی سیاسی در جهان است. دوم در مورد توازن قدرت جهانی است. سوم در مورد اقتصاد جهانی است که همه با هم به یک مورد قانع کننده برای دور نگه داشتن تایوان از چنگال پکن تبدیل می شوند.


حزب کمونیست چین اصرار دارد که ایالات متحده باید از تلاش برای ترویج ارزش‌های لیبرال و دموکراتیک دست بردارد، ارزش‌هایی که در غرب خوب کار نمی‌کنند و برای فرهنگ جامعه‌گرایانه مانند چین فاجعه خواهند بود. اما تایوان، یک جامعه پر رونق و مرفه، گواه زنده ای است که فرهنگ چینی کاملاً با دموکراسی سازگار است.


این ایده که سرزمین اصلی چین روزی آزادی سیاسی را در آغوش خواهد گرفت، یک چشم انداز دور باقی مانده است. اما منطقه هند و اقیانوس آرام به طور کلی دارای چندین دموکراسی در حال رشد از جمله ژاپن، کره جنوبی و استرالیا است. همه آنها تا حدی به تضمین امنیتی ایالات متحده وابسته هستند. اگر چین خودمختاری تایوان را از طریق تهاجم و یا با تقویت این جزیره در یک اتحادیه سیاسی ناخواسته در هم بشکند، قدرت ایالات متحده در منطقه ضربه بزرگی را متحمل خواهد شد. اگر چین بر منطقه تسلط داشت، در مسیر خوبی قرار داشت تا آمریکا را به عنوان قدرتمندترین کشور جهان جابجا کند. این ایده که اروپا تحت تأثیر این تغییر قدرت جهانی قرار نگیرد، پوچ است. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، اروپا به تمایل آمریکا برای مقابله با روسیه، متحد مستبد چین وابسته است. برخی ممکن است استدلال کنند که مفاهیم انتزاعی مانند «هژمونی» برای مردم عادی اهمیت چندانی ندارد. اما توسعه اقتصادی تایوان به این معنی است که کنترل این جزیره به سرعت پیامدهای مهمی بر استانداردهای زندگی در سراسر جهان خواهد داشت.


به گزارش فولاد ایران، تایوان بیش از 60 درصد از نیمه هادی های جهان و حدود 90 درصد از پیچیده ترین ها را تولید می کند. گجت هایی که زندگی مدرن را به کار می اندازند، از تلفن گرفته تا ماشین و ماشین آلات صنعتی، با تراشه های تایوانی اجرا می شوند. اما کارخانه هایی که آنها را تولید می کنند ممکن است با تهاجم ویران شوند.

اگر کارخانه‌های تراشه‌های تایوان زنده می‌ماندند اما تحت کنترل چین قرار می‌گرفتند، پیامدهای اقتصادی آن بسیار زیاد بود. کنترل پیشرفته‌ترین نیمه‌هادی‌های جهان، پکن را بر اقتصاد جهان مهار می‌کند. همه این ملاحظات اقتصادی، استراتژیک و سیاسی یک مورد قانع کننده برای ایالات متحده و متحدانش برای محافظت از تایوان است. هیچ کس خواهان جنگ بین آمریکا و چین نیست. اما اکنون، مانند گذشته، گاهی اوقات لازم است به منظور حفظ صلح، برای جنگ آماده شویم.


منبع: فایننشال تایمز

۲۲ فروردین ۱۴۰۲ ۱۵:۱۲
تعداد بازدید : ۷۳۴
کد خبر : ۶۵,۱۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید