به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

چین به دنبال گسترش منابع پایدار تامین گاز

پایگاه خبری فولاد ایران- قزاقستان اخیراً پیشنهاد ساخت یک خط لوله بین‌المللی گاز جدید به روسیه را داده است که از خاک قزاقستان می‌گذرد و به چین متصل می‌شود. پروژه خط لوله جدید به عنوان یک نیاز حیاتی در تحویل منابع گاز طبیعی به مناطق شرقی قزاقستان ظاهر شده است. تصمیم نهایی در مورد این پروژه قرار است تا اول ماه مه، گرفته شود.


به طور کلی، خط لوله پیشنهادی قرار است سریع‌ترین و کوتاه‌ترین راه برای انتقال گاز روسیه به چین از طریق مناطق شرقی قزاقستان باشد، اگرچه جزئیات دقیق هنوز منتشر نشده است.


پیش از این، در ماه مه 2022، وزارت انرژی قزاقستان و غول انرژی روسیه گازپروم در مورد گازی‌سازی مناطق شرقی و شمالی قزاقستان بحث کردند و توافق کردند که تلاش‌ها را برای رسیدگی به حیاتی‌ترین جنبه‌های همکاری افزایش دهند. علاوه بر این، ماگزوم میرزاگالیف، وزیر انرژی سابق قزاقستان، در اکتبر 2021، پیشنهاد کرد که روسیه باید گاز قزاقستان را با شرایطی که برای دو طرف سودمند است، تامین کند.


به گزارش فولاد ایران، چین پس از آمریکا و روسیه سومین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است. استرالیا برای سال‌ها بزرگترین تامین‌کننده گاز طبیعی مایع چین بوده است. اخیراً چین جستجو برای منابع دیگر تامین گاز پایدار را آغاز کرده است. در این راستا، ذخایر گاز روسیه برای پکن بسیار مهم است و با از دست دادن نیمی از بازار اروپا، مسکو به شدت علاقه مند به گسترش سهم خود از بازار انرژی چین است.


در سال های اخیر، روابط روسیه و چین به سطح مشارکت استراتژیک رسیده است. با این حال، هر دو اکنون در حال رقابت برای نفوذ در آسیای مرکزی هستند، زیرا منافع آنها در منطقه کاملاً منطبق نیست. از نقطه نظر اقتصادی، روسیه علاقه مند به تولید و حمل و نقل هیدروکربن در قزاقستان است. با این حال، افزایش برنامه های اقتصادی چین در قزاقستان کاهش نفوذ روسیه در منطقه را تسریع کرده است.


بنابراین، در مواجهه با این پیچیدگی‌ها، بعید است که روسیه و قزاقستان پروژه پیشنهادی را به زودی اجرا کنند. و در حالی که وام گرفتن از پکن می تواند یک گزینه باشد، آستانه ممکن است بخواهد از این امر اجتناب کند زیرا این امر وابستگی قزاقستان به چین را بیشتر می کند. بنابراین، قزاقستان ممکن است به دنبال همکاری و بودجه برای بهبود زیرساخت های انرژی و ترانزیت خود در جای دیگر، شاید در سمت غرب، باشد.


منبع: Oilprice

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۱۷
تعداد بازدید : ۳۷۱
کد خبر : ۶۵,۱۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید