به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

سناریوهای احتمالی نفت 200 دلاری

پایگاه خبری فولاد ایران - سال گذشته، معامله گران روی رسیدن قیمت نفت تا مارچ امسال به 200 دلار شرط بندی کردند. مدیران صندوق های تامینی هشدار دادند که حتی ممکن است قبل از پایان سال 2022 به 250 دلار برسد.
هیچ‌کدام از این اتفاقات نیفتاد. به گزارش فولاد ایران، بازارهای جهانی نفت بارها و بارها ثابت کرده‌اند که بسیار انعطاف‌پذیر از پیش بینی ها هستند. اما آیا نفت 200 دلاری همچنان یک احتمال است؟ تحت سناریوهای خاصی این احتمال زیاد است.


تشدید درگیری در اوکراین
به دلیل حمله روسیه به اوکراین در سال گذشته بود که مردم شروع به صحبت در مورد نفت 200 دلاری کردند. اما مشخص شد که طرف اروپایی عرضه روسیه را از دست نمی دهد، بلکه به سادگی آن را از طریق کشورهای ثالث ارسال می کند، بنابراین این امر اقتصاد جهانی را از سردرد بزرگ قیمت بالای نفت نجات داد. نفت همیشه راهی پیدا می کند.
با این حال، تشدید درگیری، احتمالاً از طریق دخالت مستقیم ناتو، می‌تواند قیمت‌ها را بالا ببرد. مطمئن نیستیم که در سناریوی تشدید به 200 دلار برسد، زیرا بسیار بعید است که بازار بتواند این قیمت را برای مدت طولانی تحمل کند، اما غیرممکن نیست.


کاهش بیشتر تولید اوپک پلاس
احتمال این سناریو کمتر از سناریوی اول است. برای رساندن قیمت ها به 200 دلار، اوپک پلاس باید کاهش بسیار بیشتری داشته باشد، اما مهمتر از آن، این گروه باید آن را بخواهد، زیرا 200 دلار قیمت بسیار بالایی است و باعث کاهش تقاضا می شود.
اوپک پلاس قیمت نفت را در حدود 80 تا 90 دلار در هر بشکه مناسب می داند، بنابراین تلاش می کند قیمت ها را در این سطح نگه دارد.
قطع تولید می تواند قیمت نفت را افزایش دهد، با این حال، قطعی‌ها قیمت‌ها را آنقدر به شدت تغییر نمی‌دهند که آنها را از زیر 90 دلار به 200 دلار برساند، بنابراین این سناریویی است که کمتر محتمل است.


کاهش تولید روسیه
تمام پیش بینی های 200 دلاری در هر بشکه از سال گذشته مربوط به نفت روسیه بود. بیشتر پیش بینی ها که برای افزایش قیمت نفت به 200 دلار بودند، ممنوعیت های اروپایی و ایالات متحده بر واردات نفت روسیه را به عنوان مبنا ذکر می کردند و در آن زمان، به نظر می رسید که مبنای درستی باشد.
یکی دیگر از مواردی که کمتر مورد توجه قرار می گیرد، کاهش تولید نفت روسیه در تلافی تحریم های غرب بود. در مورد این کاهش ها هرچه که باشد، واقعیت ساده این است که روسیه می تواند تولید خود را عمدا کاهش دهد و اگر این کار را انجام دهد، قیمت ها افزایش می یابد.


سرمایه گذاری ناقص
سناریوهایی که تاکنون بیان شد، بیشتر یک تمرین ذهنی است تا سناریوهای واقع بینانه. هیچ یک از آنها محتمل نیست. با این حال یک سناریوی دیگر وجود دارد که واقع بینانه است. این به اندازه یک جنگ وحشتناک نیست، اما آن را خطرناک تر می کند. این سناریویی است که در آن سرمایه‌گذاری ناکافی، عرضه را به قدری کاهش می‌دهد که قیمت‌ها راهی جز افزایش ندارند.


عربستان سعودی در مورد آن هشدار داده است. تولیدکنندگان شیل ایالات متحده در مورد آن هشدار داده اند. و G7 به تازگی اعلام کرد که با سوخت‌های فسیلی مبارزه خواهند کرد، که اساساً به معنای دلسرد کردن بیشتر نفت و گاز است.


اگر آن دولت‌ها آنچه که سوخت‌های فسیلی بدون کاهش می‌نامند را جدی بگیرند، عرضه نفت جهان در خطر خواهد بود.


خوشبختانه برای همه، حتی سرمایه‌گذاری ناکافی در اکتشاف نفت و گاز جدید ممکن است برای بالا بردن قیمت‌ها تا 200 دلار کافی نباشد. زیرا صنعت با کمک فناوری همواره با تعدیل تولید به تقاضا پاسخ خواهد داد. سرمایه گذاری کم این کار را سخت تر کرده است اما غیرممکن نیست. و حتی بلندپروازترین دولت G7 نیز آماده اعمال ممنوعیت کامل نفت نیست. این خودکشی سیاسی و اقتصادی خواهد بود.


منبع: Oilprice

۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۳۴
تعداد بازدید : ۳۷۹
کد خبر : ۶۵,۲۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید