به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مشکل بزرگ اعتماد به بهبود اقتصادی چین

پایگاه خبری فولاد ایران- وضعیت ضعیف فروش املاک، تولید صنعتی و مصرف باعث کاهش اعتماد به بازگشت سریع از کووید در چین می شود.


پنج سال پیش، اقتصاد چین به قدری سریع در حال رشد بود که بسیاری از فارغ التحصیلان توانستند مشاغل خوبی پیدا کنند. اکنون، چشم‌انداز شغلی آنها کمتر قطعی است، زیرا بهبود اقتصادی کشور شش ماه پس از آنکه مقامات شروع به عقب‌نشینی در برابر کووید صفر کردند، سرعت نمی‌گیرد.


داده‌های اخیر نشان می‌دهد که تولید صنعتی و سود، فروش دارایی و رشد اعتبار همگی کمتر از پیش‌بینی‌های تحلیل‌گران در آوریل و اوایل ماه مه بوده‌اند که اعتماد به چشم‌انداز رشد دومین اقتصاد بزرگ جهان را کاهش داده است. روند کاهشی در حال حاضر بازارها را تحت تاثیر قرار داده است، به طوری که قیمت کالاهایی مانند مس و سنگ آهن کاهش یافته، سهام کاهش یافته و ارزش رنمینبی به بیش از 7 دلار افت کرده است. هزینه‌های مصرف‌کننده، که در ابتدا پس از کاهش کنترل‌های کووید-19 در ابتدای سال افزایش یافت، با چشم‌انداز اقتصادی تیره، کاهش یافته است. هوی شان، اقتصاددان ارشد چین در گلدمن ساکس گفت: «اعتماد یک مشکل بزرگ برای مصرف کنندگان است و نگرانی هایی در مورد آینده وجود دارد.»


همه این ها تنها چند ماه پس از آن رخ می دهد که سیاست گذاران چینی لحن آشتی جویانه ای را به امید تقویت اعتماد تجاری برای راه اندازی مجدد موتور اقتصادی این کشور در حالی که از سه سال محدودیت های همه گیر که فعالیت ها را خفه کرده بود، اتخاذ کردند. آنها همچنین از پیش‌بینی رشد محتاطانه‌ای به دنبال عملکرد ناامیدکننده در سال گذشته، زمانی که اقتصاد تنها 3 درصد رشد کرد، پایین‌ترین رقم در دهه‌های اخیر، به دلیل قرنطینه‌های پراکنده، فروپاشی بازار املاک و محدودیت‌های سفر، رونمایی کردند.


به گزارش
فولاد ایران، اقتصاد امسال با رشد 4.5 درصدی تولید ناخالص داخلی در سه ماه منتهی به مارس به دلیل رونق صادرات و خرده فروشی، مسیر قوی تری را آغاز کرد.

بازار املاک نشانه هایی از شکنندگی را نشان می دهد و مشکلات ملکی به تولید صنعتی نیز سرایت کرده است که در ماه آوریل نسبت به ارقام تعدیل شده فصلی سال 2019 با کاهش تقاضا برای سیمان، شیشه و سایر کالاها کاهش یافت. مصرف خانگی، یکی از محرک‌های اصلی بهبود، نیز جایگاه خود را از دست داد. این شتاب بیکاری باعث افزایش بیکاری جوانان شده است که در ماه گذشته به رکورد 20.4 درصد رسید.


اما به گفته برخی تحلیلگران، با تقویت بازار کار گسترده تر، هنوز این امید وجود دارد که مصرف و املاک و مستغلات در ماه های آینده جایگاه خود را پیدا کنند. رابین زینگ، اقتصاددان ارشد چین در مورگان استنلی، گفت: برای سیاستگذاران چینی، این سوال مطرح است که آیا سستی اخیر یک "سکسکه" است یا اینکه آیا دولت باید با حمایت بیشتری وارد عمل شود. زینگ گفت که مقامات برای نظارت بر فعالیت کارخانه در دو ماه آینده قبل از تصمیم گیری صبر خواهند کرد. اقدامات محرک می تواند به شکل یارانه های هدفمند برای خرید وسایل نقلیه، کاهش محدودیت ها در خرید ملک و تامین مالی برای پروژه های زیربنایی باشد.


کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به پایه پایین سال گذشته، زمانی که مقامات شانگهای، بزرگترین شهر چین و دیگر کلان‌شهرها را برای ماه‌ها متوالی تعطیل کردند، هدف رشد 5 درصدی پکن برای سال 2023، هنوز هم قابل دستیابی است.


منبع: فایننشال تایمز

۹ خرداد ۱۴۰۲ ۱۴:۲۶
تعداد بازدید : ۳۲۶
کد خبر : ۶۵,۷۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید