به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

ناامیدی از بهبود ضعیف چین

پایگاه خبری فولاد ایران – بازگشایی ناگهانی و فوری اقتصاد چین پس از سه سال سیاست‌های ضد کووید صفر در 8 دسامبر سال گذشته با چرخش مثبت سریع در احساسات سرمایه‌گذاران خارجی همراه بود که منجر به افزایش جریان، به‌ویژه سهام شد.


اما به نظر می رسد چین از الگوی متفاوتی پیروی می کند. در حالی که تقاضای خدمات چین انعطاف‌پذیر بوده، فروش کالاهای مصرفی ناامیدکننده بوده است. سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت عامل مهمی در رشد است، اما در آوریل 2023 تنها 4.7 درصد رشد کرد که کمتر از میانگین سال 2022 است. این تنها در مورد کاهش سرمایه گذاری املاک و مستغلات صادق نیست، زیرا سرمایه گذاری در بخش تولید نیز کندتر از سال گذشته، زمانی که چین قرنطینه سراسری داشت، رشد می کند.


به گزارش فولاد ایران، داده‌های شاخص مدیران خرید قراردادی چین در ماه می نیز احساسات منفی در بخش تولید را تأیید می‌کند، که با توجه به اینکه سود صنعتی در سال 2023 با رشد منفی نزدیک به 20 درصد در آوریل کاهش یافته است، جای تعجب ندارد. اگرچه عملکرد ضعیف بخش تولید و واگرایی آن در برابر خدمات یک مشکل جهانی است، اما مورد چین از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا این کشور بزرگترین صادرکننده جهان است و سهم صادرات جهانی تولیدی آن بیش از 20 درصد است. می توان گفت که دلیل توسعه ضعیف در ظرفیت تولید چین، کاهش تقاضای خارجی به ویژه از سوی ایالات متحده و اروپا است. با این حال، داده های تجارت تصویر بسیار متفاوتی را ارائه می دهد. صادرات چین در آوریل 8.5 درصد رشد کرد، حتی با کاهش سریع اقتصاد ایالات متحده و اروپا، در حالی که واردات آن تقریباً 8 درصد کاهش یافت.


انتظار می رفت بازگشایی اقتصاد چین پس انداز اضافی را که در طول همه گیری در حساب های بانکی انباشته شده بود، آزاد کند، اما این اتفاق نیفتاد.


در بخش مالی نیز اتفاق بزرگی برای حمایت از اقتصاد انجام نشده است. محتمل ترین دلیل برای این امر این است که بدهی عمومی به سرعت در حال افزایش است و به 97 درصد از تولید ناخالص داخلی رسیده است.


افزایش اختلاف بازدهی آمریکا و چین و بدتر شدن چشم‌انداز رشد، همراه با کاهش ارزش یوان، سرمایه‌گذاران را از بازاری که انتظار می‌رفت امسال محبوبیت داشته باشد، دور می‌کند. بر اساس گزارش موسسه مالی بین المللی، در واقع، جریان خالص ماه آوریل، به ویژه برای سهام، بسیار منفی شد.


سوال این است که آیا اوج نرخ‌ها در ایالات متحده، در حالی که اقتصاد آمریکا به سمت رکود پیش می‌رود، برای برانگیختن مجدد علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به بازارهای سرمایه چین کافی است؟ واقعیت این است که فراتر از دلایل چرخه‌ای، مجموعه‌ای کاملاً جدید از خطرات ناشی از فشار آمریکا برای مهار فناوری و تهدید تحریم‌های غرب علیه چین، چه به دلیل حمایت این کشور از روسیه و چه به دلیل آنچه ممکن است در تایوان رخ دهد، ظاهر می‌شود. علاوه بر این، قانون جدید اصلاح شده چین علیه جاسوسی خارجی نشان دهنده احتیاط فزاینده آن در مورد سرمایه گذاران خارجی است.


بهبودی ناموزون چین، فشار آن برای کاهش نرخ بهره و سود ضعیف شرکت‌ها، همگی سرمایه‌گذاران خارجی را منصرف می‌کنند، حتی در حالی که اقتصادهای ایالات متحده و اروپا به سمت رکود پیش می روند. این همچنین به این معنی است که چین همچنان به صادرات فشار می‌آورد و در عین حال محدودیت بر واردات اعمال می‌کند تا از ذخایر خارجی خود در برابر خروجی‌های غیرقابل اجتناب محافظت کند.


منبع: فایننشال تایمز

۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ۱۱:۴۶
تعداد بازدید : ۳۸۹
کد خبر : ۶۵,۷۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید