به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

اشتهای قدرت شی جین پینگ به ضرر اقتصاد چین

پایگاه خبری فولاد ایران – مهم‌ترین گردهمایی سالانه پارلمان چین، در پکن در حال برگزاری است. رهبران ارشد و هزاران نماینده به مدت یک هفته در آن شرکت خواهند کرد. تاکنون سیگنال‌ها اطمینان‌بخش نیستند. آنها نشان می دهند که چین فاقد یک برنامه قوی برای مقابله با رکود اقتصادی خود است و برخی از اهداف آن خیالی هستند. قدرت حتی بیشتر در دستان رئیس جمهور شی جین پینگ متمرکز شده است.
به گزارش فولاد ایران، نخست وزیر چین، لی چیانگ، در سخنرانی در مجمع پارلمان، از هدف رشد تولید ناخالص داخلی حدود 5 درصد در سال 2024 رونمایی کرد. او همچنین طرحی بلندمدت را تحت شعار «نیروهای مولد جدید» ارائه کرد. این امر بر جابجایی از بخش املاک، سرمایه گذاری با بدهی و تولید پایه به صنایع با بهره وری بالا مانند انرژی سبز، هوش مصنوعی و خدمات دیجیتال تاکید دارد. حاکمان چین بر این باورند که نسبت به بحران املاک سختگیرانه عمل کرده اند. برای جبران آن، چین به محرک های بیشتری نیاز دارد. با این حال، هدف کسری مالی 3 درصد برای سال 2024، که با انتشار اوراق قرضه بلندمدت و سایر صندوق‌های خارج از بودجه افزایش می‌یابد، بسیار کوچک است. آقای لی همچنین طبق رویه گذشته سقفی را برای تورم 3 درصد تعیین کرد. اما برخلاف گذشته، چین اکنون با یک بحران کاهش تورم مواجه است: قیمت مصرف کننده در ژانویه 0.8 درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت. چین اهدافی را تعیین می کرد و آنها را شکست می داد. اکنون اهداف آن نیمه جدا از واقعیت است.
چین برای تقویت اقتصاد خود نیاز به مهار بخش خصوصی دارد. سرمایه‌گذاری‌های خصوصی نیمی از کل کشور است، اما در سال 2023 به میزان 0.4 درصد کاهش یافت که عمدتاً به دلیل رکود املاک بوده است. اما با توجه به مقررات ناپایدار و پارانویای رسمی، دولت راه خوبی برای ترمیم اعتماد در میان کارآفرینان ناامید ندارد.
سرمایه گذاری چند ملیتی به پایین ترین حد خود در 30 سال اخیر رسیده است. سرمایه گذاران آنقدر سرخورده شده اند که تخفیف ارزش گذاری سهام چین در مقایسه با آمریکایی ها به 54 درصد رسیده است.
در میان این ضعف، رقص سیاسی نشان می‌دهد که آقای شی کمتر تمایلی به تقسیم قدرت حتی با زیردستان خود دارد. در همین حال، تکنوکرات ها به حاشیه رانده شده و داده های نامطلوب سرکوب می شوند. هرچه استراتژی اقتصادی چین کمتر قانع شود، آقای شی کنترل را تشدید می کند.
اگرچه اجلاس پارلمان یک امر داخلی است، اما می تواند بر روابط چین با آمریکا تأثیر بگذارد. در سخنرانی آقای لی به «توسعه مسالمت آمیز» روابط با تایوان اشاره کرد و صادرات را، احتمالاً برای جلوگیری از تحریک حمایتگران در خارج از کشور، به عنوان موتور رشد کم اهمیت جلوه داد.
با این حال، سرنخ‌های زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد رژیم چین خود را در یک جنگ سرد طولانی مدت می‌بیند. مخارج دفاعی امسال 7 درصد افزایش خواهد یافت که بالاتر از اکثر پیش بینی ها برای تولید ناخالص داخلی اسمی است.
همزمان با آغاز این نشست، چین توافقنامه دفاعی جدیدی با مالدیو امضا کرد که باعث افزایش تنش در اقیانوس هند شد. سیاست چین بیش از هر زمان دیگری مبهم‌تر است، اما پیام واقعی غیرقابل انکار است: اقتصاد در حال شکست است، قدرت در حال تمرکز است و آقای شی بی‌درنگ بر رقابت با آمریکا تمرکز کرده است.


منبع: اکونومیست

۲۰ اسفند ۱۴۰۲ ۱۰:۰۰
تعداد بازدید : ۴۹۶
کد خبر : ۶۹,۰۵۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید