به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رشد انرژی پاک سریعتر از حد تصور

پایگاه خبری فولاد ایران- بحران مداوم امنیت انرژی نشان داده است که چگونه شوک ها می توانند سیستم ها را تغییر بدهد. تلاش‌های روسیه برای به دست آوردن مزیت سیاسی و اقتصادی از طریق بالا بردن قیمت انرژی، واکنش بزرگی را از سوی دولت‌ها، نه تنها در اتحادیه اروپا بلکه در بسیاری از کشورهای جهان، برای تسریع در استقرار جایگزین‌های پاک‌تر و مطمئن‌تر برانگیخته است.


آثار همه اینها روز به روز آشکارتر می شود. شش ماه پیش، آژانس بین‌المللی انرژی نشان داد که پیامدهای جنگ در اوکراین در حال تغییر شکل آینده انرژی جهانی است. سوخت های فسیلی سهم خود را از عرضه جهانی انرژی در حدود 80 درصد برای دهه ها ثابت نگه داشته اند. اما دنیای انرژی به سرعت در حال تغییر است و فناوری‌های پاک در حال رشد هستند. آخرین داده های آژانس بین المللی انرژی نشان می دهد که اوج تقاضا برای سوخت های فسیلی در حال نزدیک تر شدن است.


به گزارش فولاد ایران، طی دو سال گذشته، فروش خودروهای برقی در حال افزایش است و نزدیک به 15 درصد از بازار جهانی خودرو در سال 2022 را به خود اختصاص داده است، در حالی که تنها دو سال قبل از آن کمتر از 5 درصد بود. علاوه بر این، اقدام اخیر کشورهای اوپک پلاس برای کاهش قابل توجه تولید نفت، خطر افزایش قیمت نفت را دوباره به سطوح دردناک اقتصادی می‌آورد و خرید یک خودروی الکتریکی را مقرون به صرفه ‌تر از همیشه می‌کند.

تجزیه و تحلیل جدید آژانس بین المللی انرژی در چشم انداز جهانی EV 2023 ، نشان می دهد که ناوگان جهانی خودروهای الکتریکی که به سرعت در حال رشد هستند، تا سال 2030 از نیاز به نفت معادل 5 میلیون بشکه در روز جلوگیری می کند. سیاست های قوی دولت که تشویق افراد بیشتر به خرید خودروهای برقی می تواند این تعداد را بیشتر افزایش دهد.


انتقال به انرژی پاک در بخش‌های دیگر، از جمله بخش‌هایی که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آن‌ها چالش برانگیزتر است، مانند فولاد، نیز سرعت می‌گیرد. خط لوله پروژه برای تولید فولاد با هیدروژن به جای زغال سنگ به سرعت در حال گسترش است. اگر پروژه‌های اعلام‌شده فعلی به نتیجه برسند، می‌توانیم بیش از نیمی از آنچه را که در سال 2030 برای مسیر صفر انتشار آژانس بین‌المللی انرژی نیاز داریم داشته باشیم. این تحولات دگرگون کننده به ظهور اقتصاد انرژی پاک جدید سرعت می بخشد.


منبع: فایننشال تایمز

۲۷ فروردین ۱۴۰۲ ۱۳:۰۹
تعداد بازدید : ۳۵۹
کد خبر : ۶۵,۱۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید