به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

رؤیای ایالات متحده در تبدیل شدن به ابرقدرت فناوری پاک جهان

پایگاه خبری فولاد ایران – از آنجایی که دولت بایدن برنامه‌ کربن زدایی بخش تولید برق خود را تسریع می‌کند، توربین‌ها در امتداد خطوط ساحلی آن جوانه می‌زنند. در سراسر کشور، انقلاب جدیدی در بخش‌هایی از انرژی خورشیدی گرفته تا هسته‌ای، جذب کربن تا هیدروژن سبز در جریان است و اهداف آن جوان‌سازی کمربند تولیدی کشور، کربن زدایی از بزرگترین اقتصاد جهان و کنترل منابع زنجیره‌ای انرژی قرن 21 در برابر چین است.


به گزارش فولاد ایران، کمتر از سه سال پیش، ایالات متحده توافقنامه پاریس در مورد تغییرات آب و هوایی را کنار گذاشته بود و دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، تسلط انرژی آمریکا بر اساس فراوانی سوخت فسیلی این کشور را تبلیغ می کرد.


از آن زمان، رئیس جمهور جو بایدن قوانین گسترده ای را برای تغییر مسیر تصویب کرده است. قانون عظیم کاهش تورم سال گذشته و صدها میلیارد دلار یارانه فناوری پاک برای تحریک سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسریع تلاش برای کربن زدایی کشور طراحی شده است.


با این حال، این یک قمار برای ایالات متحده نیز هست. حلقه حمایت‌گرایی و گستردگی مداخله دولت، متحدان را نگران کرده است، حتی آن‌هایی که زمانی از ایالات متحده می‌خواستند که دوباره به جنگ جهانی آب و هوا بپیوندد.


تلاش اساسی برای شکستن وابستگی به قطعات ارزان آسیایی که در سال‌های اخیر پیشرفت انرژی‌های تجدیدپذیر را سرعت بخشیده است، بسیاری از تحلیل‌گران را دچار تردید کرده است.


برای اروپا، که امیدوار است افزایش عرضه داخلی هیدروژن سبز بتواند کربن زدایی را سرعت بخشد و به جایگزینی از دست دادن گاز طبیعی روسیه کمک کند، ایالات متحده اکنون یک تهدید است. به گفته تحلیلگران، مشوق های ایالات متحده آنقدر جامع هستند (معافیت های مالیاتی برای هر بخش از زنجیره تامین هیدروژن سبز) که رقابت دشوار خواهد بود.


این در حالی است که کسب مزیت مشابه در برابر چین نیز بسیار دشوارتر خواهد بود. به گفته آژانس بین‌المللی انرژی، حدود دو سوم باتری‌های جهان برای خودروهای الکتریکی و تقریباً سه چهارم تمام ماژول‌های خورشیدی در حال حاضر در چین تولید می‌شوند. چین 546 میلیارد دلار در انتقال انرژی خود در سال 2022 سرمایه گذاری کرده است.


طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، چین و اروپا با هم بیش از 80 درصد کبالت جهان را تولید می کنند، در حالی که آمریکای شمالی کمتر از 5 درصد از تولید را تشکیل می دهد. چین همچنین 60 درصد از پالایش لیتیوم جهان را در اختیار دارد. بنابراین، سرعت انتقال انرژی در ایالات متحده به این بستگی دارد که دولت بایدن چگونه و یا اینکه مایل به مصالحه در مورد هر یک از اهداف قانون انرژی پاک خود است یا خیر.


حتی بسیاری از حامیان در تعجب هستند که چگونه یک سیاست صنعتی برای جوان‌سازی مناطق تولیدی آمریکا می‌تواند در کنار تلاش برای کربن‌زدایی اقتصاد در کمتر از یک دهه اتفاق بیفتد، در حالی که ایالات متحده یک استراتژی ژئوپلیتیکی برای رقابت با چین در رقابت جدید انرژی پاک اتخاذ می‌کند. دیگران می گویند یکی بدون دیگری نمی تواند اتفاق بیفتد و بدون دیدگاه جهانی گسترده تر سیاست های بایدن راه به جایی نمی برد.


منبع: بلومبرگ

۱ اسفند ۱۴۰۱ ۱۲:۰۸
تعداد بازدید : ۴۶۲
کد خبر : ۶۴,۶۹۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید