به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

مقابله ژاپن با جمعیت رو به کاهش خود

پایگاه خبری فولاد ایران- اکثر اقتصادهای توسعه یافته تغییرات جمعیتی مشابهی را تجربه می کنند. ژاپن صرفاً رهبری این رویه را بر عهده دارد. وزارت بهداشت، کار و رفاه این هفته پیش‌بینی‌هایی را برای جمعیت کشور منتشر کرد که ناگوار است.


تعداد ژاپنی ها رو به کاهش است و این روند در نیم قرن آینده حدود 30 درصد بیشتر خواهد شد.


طبق گزارش موسسه ملی تحقیقات جمعیت و تامین اجتماعی، جمعیت ژاپن از 126.15 میلیون نفر در سال 2020 به 87 میلیون نفر در سال 2070 کاهش خواهد یافت. این تعداد شامل ساکنان خارجی نیز می شود. این کاهش 15 سال است که وجود داشته است. جمعیت کشور در سال 2008 به 128 میلیون نفر رسید و روند نزولی ادامه خواهد داشت.


جمعیت کوچکتر و مسن تر به طور کلی یک بدهی در نظر گرفته می شود. پویایی کمتری دارد و خلاقیت و انرژی کمتری برای حل مشکلات داخلی یا بین‌المللی صرف می‌کند.

تمرکز جامعه بر مراقبت های بهداشتی و کمک به گروه سالمندان در حال گسترش است که منابع کمیاب را به طور فزاینده ای تخلیه می کند. جمعیت "خاکستری" ثروت کمتری تولید می کند و بار بزرگتری بر سیستم های بازنشستگی وارد می کند.


هرچند کاهش جمعیت در شرایطی که جهان تحت فشار فزاینده ای قرار دارد می تواند چیز خوبی باشد. ردپای زیست محیطی کشور کاهش می یابد زیرا جمعیت کوچکتر کمتر مصرف می کند. تاکنون ژاپن با تمرکز بر نرخ باروری به این پدیده پرداخته است. تولدهای جدید برای اولین بار به زیر 800000 رسید. هدف دولت 1.8 است. پیش بینی های جدید نرخ 1.36 را در سال 2070 پیش بینی می کنند.


این شکاف در حال افزایش، نخست‌وزیر فومیو کیشیدا را بر آن داشت تا در ژانویه هشدار دهد که ژاپن «در آستانه ناتوانی در حفظ کارکردهای اجتماعی» در نتیجه یک بحران جمعیتی قریب‌الوقوع قرار دارد.


یکی از سنگرها در برابر کاهش شدیدتر جمعیت، ورود اتباع خارجی به ژاپن بوده است. ژاپن از نظر تاریخی با حضور گسترده خارجی در این کشور، از ترس اینکه انسجام اجتماعی را تضعیف کند یا مشکلات دیگری ایجاد کند، کمتر آن را پذیرفته است.


به گزارش فولاد ایران، این ذهنیت به تدریج در حال تغییر است. ژاپن کارگران خارجی را جذب کرده است که مشتاق کسب مهارت های شغلی بوده اند. به طور فزاینده ای، این کارگران برای پر کردن کمبود نیروی کار در ژاپن مورد نیاز هستند. آنها در حال حاضر در رستوران ها و فروشگاه های رفاه همه جا حضور دارند. تخمین زده می شود که بخش مراقبت های بهداشتی و رفاه ژاپن در سال 2040 با 960000 کارمند کم خواهد داشت. این سوال که آیا ژاپنی ها این مهاجران را خواهند پذیرفت، همچنان باقی است.


منبع: Japan Times

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۲:۲۲
تعداد بازدید : ۳۹۳
کد خبر : ۶۵,۳۵۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید