به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

روند تعیین قیمت نفت توسط تولیدکنندگان خاورمیانه

پایگاه خبری فولاد ایران- کمتر از یک ماه پس از اعلام کاهش تولید اوپک پلاس، قیمت نفت به حالت قبل بازگشته است. در صورتی که انتظار می رفت قیمت ها برای مدت طولانی تری بالا بمانند. ظاهرا اثر کلی این کاهش نسبتاً سریع از بین رفته است.


به گزارش فولاد ایران، پس از کاهش تولید اوپک پلاس، رابطه عشق و نفرت عربستان سعودی با ایالات متحده همچنان ادامه دارد زیرا قیمت محموله های بارگیری در ماه می به ایالات متحده دوباره افزایش یافت. نکته عجیب در این مورد این است که صادرات از این کشور خاورمیانه به ایالات متحده به 200000 بشکه در روز کاهش یافته است که معادل بیش از 50 درصد کاهش نسبت به سال گذشته است. تقاضا برای نفت خام عربستان در حال حاضر در ایالات متحده به پایین ترین حد خود رسیده است.

با این حال، با تغییرات فعلی، محموله‌های سنگین عرب به ایالات متحده با قیمتی معادل 6.50 دلار در هر بشکه تعیین می‌شود.


در مقایسه با وعده کاهش تولید 500000 بشکه در روز عربستان سعودی و 144000 بشکه در روز امارات متحده عربی، صادرات نفت این مناطق در ماه گذشته به 3.2 میلیون بشکه در روز رسید که بالاترین میزان کاهش از آوریل 2020 است.


اما بازار نفت دولتی عراق SOMO ، کاملاً منعکس کننده روند آرامکو عربستان نیست. در حالی که هم Arab Light و هم Arab Medium در ماه مه افزایش یافتند، پرچمدار نفت ترش بصره عراق با تخفیف 0.15 دلار در هر بشکه در عمان و دبی باقی ماند. از آنجایی که آرامکو عربستان به افزایش قیمت گریدهای سنگین ادامه می دهد، در حال حاضر 1.40 دلار به ازای هر بشکه تفاوت بین گرید سنگین عربستان و بصره مدیوم وجود دارد که نشان دهنده یک اتفاق عجیب دیگر در دنیای قیمت گذاری خاورمیانه است. این احتیاط ممکن است نشان دهنده ترس گسترده‌تر عراقی‌ها مبنی بر هجوم بی‌سابقه نفت خام روسیه به هند باشد که می‌تواند موقعیت عراق را جابجا کند.  


دلیل اصلی آشفتگی بازار نفت عراق، وضعیت بندر جیهان ترکیه است که آخرین بار در 24 مارس محموله نفت خام کردستان را بارگیری کرده و از آن زمان صادرات متوقف شده است. در حالی که بغداد و دولت اقلیم کردستان در اربیل قبلا اختلافات خود را حل و فصل کرده اند و راه رو به جلو مشخص کرده اند، ترکیه نمی خواهد بارگیری را از سر بگیرد.


کویت با قیمت گذاری ماه مه خود، راه عربستان سعودی را دنبال کرد، قیمت های اروپایی را دست نخورده نگه داشت و قیمت های رسمی را اندکی به آسیا رساند. قیمت نفت خام صادراتی کویت (KEC) در ماه می، 0.25 دلار در هر بشکه افزایش یافت و به 2.40 دلار در هر بشکه در مقایسه با میانگین عمان/دبی رسید که اندکی کمتر از نفت متوسو و سبک عرب است.


منبع: Oilprice

۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۵۵
تعداد بازدید : ۳۱۴
کد خبر : ۶۵,۳۷۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید