به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

صنعت شیل ایالات متحده چقدر مهم است؟

پایگاه خبری فولاد ایران- در سال 2022، تقریباً 7.8 میلیون بشکه نفت خام در روز از منابع به اصطلاح تنگ نفت تولید می شد. نام دیگر این منابع بسیار محبوب شیل است.

شیل سنگ متخلخلی است که مولکول های هیدروکربن را در منافذ خود به دام می اندازد و آزادسازی آنها را مشکل می کند. در اوایل قرن بیستم، فناوری به نام شکست هیدرولیکی توسعه یافت که امکان استخراج مولکول‌های هیدروکربنی را از منافذ سنگ‌های شیل فراهم می‌کرد.


نمودار تاریخی تولید نفت ایالات متحده توسط اداره اطلاعات انرژی، داستانی جذاب را نشان می دهد. تقریباً تا پایان سال 2010، تولید به تدریج و به طور مداوم رشد می کند.


از سال 2011 به بعد، رشد دیگر آرام و تدریجی نیست و یک جهش واقعی از حدود 5.6 میلیون بشکه در روز در پایان سال 2010 به 13 میلیون بشکه در روز تا اواخر سال 2019 است. همه اینها به لطف فرکینگ (فرم کوتاه شده شکست هیدرولیکی حفاری در اعماق زمین برای استخراج گاز و نفت شیل از سنگ‌های متخلخل زیرزمینی از طریق انفجار آنها با مخلوطی از آب، شن، و مواد شیمیایی، با فشار بالا) است.


به هر حال، فرکینگ محبوب همه در صنعت نفت و گاز نیست. فرآیند شکست هیدرولیکی در ظاهر ساده است. این شامل حفاری یک چاه در سنگ شیل و تزریق مخلوطی از آب، مواد شیمیایی و آنچه صنعت پروپانت می‌نامد، یا نوعی شن خاص است که در سنگ متخلخل قرار می‌گیرد و منافذ را باز نگه می‌دارد تا نفت و گاز تولید شود.


فرکینگ به مقادیر زیادی از مواد فوق نیاز دارد. هرچه چاه ها طولانی تر و عمیق تر شوند، شکستن آنها به آب، مواد شیمیایی و شن و ماسه بیشتری نیاز دارد. سپس مشکل فاضلاب وجود دارد.


چند سال پیش، اوکلاهاما توجه رسانه ها را به دلیل افزایش چشمگیر دفعات زلزله از زمان شروع رونق شیل به خود جلب کرد. این ایالت که یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت در ایالات متحده است، قبل از سال 2009 فعالیت لرزه ای ناچیزی داشت، زمانی که فرکینگ شروع به کار کرد، تا سال 2016، اوکلاهاما به طور متوسط دو زمین لرزه در روز را ثبت می کرد، چیزی که قبلاً میانگین یک سال بود. تا به امروز، زمین لرزه ها به همان اندازه مکرر هستند.


برخی شکستگی های هیدرولیکی را عامل ناپایداری سنگ و تحریک فعالیت های لرزه ای می دانند. سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده مطالعه‌ای انجام داد و متوجه شد که مشکل شکستگی نیست. مشکل، مقادیر انبوه فاضلاب بود که پس از تکمیل فرآیند شکست در مخازن زیرزمینی دفع می‌شود.


مقررات دفع فاضلاب از زمان انتشار آن مطالعه سخت‌تر شده است، اما مخالفت با شکستگی هیدرولیکی حداقل در خارج از ایالات متحده کاهش نیافته است.


به گزارش
فولاد ایران، در بحبوحه بحران انرژی سال گذشته در اروپا، برخی از این صنعت از دولت های اروپایی خواستند تا بهره برداری از منابع نفت و گاز شیل خود را آغاز کنند. واکنش‌های متقابل فوری و قدرتمند بود، درست مانند سال‌های قبل که منجر به ممنوعیت فرکینگ در فرانسه، بلغارستان، دانمارک و هلند شد.


با این حال، در برخی موارد، سؤال در مورد دوام اقتصادی است. به عنوان مثال، لهستان که دارای منابع فراوان شیل است، نتوانست راهی برای استخراج اقتصادی آنها پیدا کند. نروژ نیز منابع شیل خود را غیراقتصادی اعلام کرد و بر حفاری های دریایی معمولی تمرکز کرد.


اینکه شکستگی هیدرولیکی یک مزیت بوده است یا یک فاجعه به دیدگاه افراد بستگی دارد. از منظر امنیت انرژی، مطمئناً این یک موهبت و نه فقط برای ایالات متحده بوده است.


آرژانتین اکنون از تجربیات تولیدکنندگان آمریکایی برای توسعه منابع نفت و گاز شیل خود در سازند Vaca Muerta استفاده می کند و اروپا از جریان ثابت نفت و گاز آمریکا برخوردار است که بیشتر آنها از همان شیلی استخراج می شوند که کشورهای ثروتمند آن را ممنوع کرده اند.


منبع: Oilprice

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۴:۳۳
تعداد بازدید : ۳۶۴
کد خبر : ۶۵,۴۵۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید