به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

موج های جدید مهاجرت برای اقتصادهای جهان ثروتمند چه معنایی دارد؟

پایگاه خبری فولاد ایران- سال گذشته 1.2 میلیون نفر به بریتانیا نقل مکان کردند. مهاجرت به استرالیا در حال حاضر دو برابر نرخ قبل از همه گیری کووید-19 است. این رقم در مورد اسپانیا اخیرا به بالاترین حد خود رسیده است. انتظار می‌رود امسال نزدیک به 1.4 میلیون نفر به آمریکا مهاجرت کنند که یک سوم بیشتر از قبل از همه‌گیری است.

در سال 2022 مهاجرت به کانادا بیش از دو برابر رکورد قبلی بود. در آلمان حتی بیشتر از زمان «بحران مهاجرت» در سال 2015 بود. جهان ثروتمند به طور کلی در میانه یک رونق بی سابقه مهاجرت قرار دارد. جمعیت متولدین خارجی آن سریعتر از هر مقطع دیگری در تاریخ در حال افزایش است.


این برای اقتصاد جهانی چه معنایی دارد؟ چندی پیش به نظر می رسید که بسیاری از کشورهای ثروتمند قاطعانه علیه مهاجرت مخالفت کرده اند. در سال 2016، بریتانیایی‌ها به برگزیت و سپس آمریکایی‌ها به دونالد ترامپ رای دادند که هر دو پروژه سیاسی دارای رگه‌ای قوی علیه مهاجران بودند. در موج جهانی پوپولیسم که پس از آن به وجود آمد، سیاستمداران از استرالیا تا مجارستان قول دادند که مهاجرت را سرکوب کنند. سپس کووید مرزها را بست. با تصمیم مردم به بازگشت به خانه، مهاجرت متوقف یا حتی معکوس شد. بین سال‌های 2019 تا 2021، جمعیت کویت و سنگاپور، کشورهایی که معمولاً مهاجران زیادی را دریافت می‌کنند، 4 درصد کاهش یافت.


در برخی جاها موج مهاجرت، روند عادی به خود گرفته است. نیروی کار خارجی سنگاپور اخیراً به سطح قبل از همه گیری بازگشته است. در جاهای دیگر به نظر یک تغییر شدید است. مهاجرت به نیوفاندلند و لابرادور، دومین استان کوچک کانادا از نظر جمعیت بیش از 20 برابر پیش از همه گیری است.


برخی از افزایش مهاجرت به این دلیل است که مردم زمان از دست رفته را جبران می کنند. بسیاری از مهاجران در سال 2020 یا 2021 ویزا گرفتند، اما تنها زمانی توانستند سفر کنند که محدودیت‌های کووید کاهش یافت. با این حال، جمعیت خارجی متولد شده در جهان ثروتمند، با بیش از 100 میلیون نفر، در حال حاضر بالاتر از روند قبل از بحران است که نشان می دهد اتفاق دیگری در حال وقوع است.


ماهیت اقتصاد پس از همه گیری بخش بزرگی از این توضیح است. نرخ بیکاری در کشورهای ثروتمند با 4.8 درصد در دهه‌های اخیر چندان پایین نبوده است و تفاوت نرخ ارز کشورهای مهاجر با کشورهای هدف به مهاجران این امکان را می دهد که پول بیشتری به خانه بفرستند.


بسیاری از دولت ها نیز در تلاش برای جذب افراد بیشتری هستند. کانادا هدف مشخصی برای پذیرایی از 1.5 میلیون ساکن جدید در سال 2023-25 دارد. آلمان و هند اخیرا توافق نامه ای امضا کردند که به هندی ها اجازه می دهد در آلمان کار و تحصیل کنند. استرالیا مدت زمانی را که برخی از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند کار کنند از دو سال به چهار سال افزایش می دهد. بریتانیا از هنگ کنگی هایی که به دنبال فرار از ظلم چین هستند استقبال کرده است.. بسیاری از کشورها ورود اوکراینی ها را آسان کرده اند. حتی کشورهایی که تاکنون دشمن مهاجرت بوده‌اند، از جمله ژاپن و کره جنوبی، به دنبال مقابله با تأثیر پیری جمعیت هستند، نگاه مطلوب‌تری به خارجی‌ها دارند.


به گزارش
فولاد ایران، اقتصادهایی که از مهاجران زیادی استقبال می کنند، در درازمدت سود می برند. به آمریکا نگاه کنید. مردم خارجی ایده های جدیدی را با خود می آورند. بر اساس مقاله اخیر پیر آزولای از موسسه فناوری ماساچوست و همکارانش، در آمریکا مهاجران حدود 80 درصد بیشتر از افراد بومی متولد شده برای تأسیس شرکت هستند. تحقیقات نشان می دهد که مهاجران همچنین به ایجاد پیوندهای تجاری و سرمایه گذاری بین کشور خود و کشور دریافت کننده کمک می کنند. تجمع کارگران جوان نیز به ایجاد درآمد مالیاتی بیشتر کمک می کند.


مهاجران همچنین تقاضا برای کالاها و خدمات را افزایش می دهند که می تواند تورم را افزایش دهد. اثر مشابهی در استرالیا قابل توجه است. برآوردهای منتشر شده توسط بانک گلدمن ساکس حاکی از آن است که نرخ مهاجرت خالص سالانه 500000 نفر استرالیا در حال افزایش حدود 5 درصدی اجاره بها است. اجاره‌های بالاتر به شاخص کلی قیمت مصرف‌کننده بالاتر منجر می شود. تقاضا از سوی مهاجران ممکن است توضیح دهد که چرا، با وجود نرخ بالاتر وام مسکن، قیمت مسکن در بسیاری از کشورهای ثروتمند کاهش چندانی نداشته است.


اما در طول یک سال آینده مهاجرت ممکن است کمی کاهش یابد. بازارهای کار جهان ثروتمند به آرامی در حال کاهش است. با این حال، دلیلی وجود دارد که باور کنیم که سطوح بالای تاریخی ورود جدید برای مدتی بالا باقی خواهد ماند.


منبع: اکونومیست

۱۰ خرداد ۱۴۰۲ ۱۲:۴۴
تعداد بازدید : ۳۴۷
کد خبر : ۶۵,۷۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید