به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

نیاز چین به کارگران خارجی

پایگاه خبری فولاد ایران- چین برای سالها به جمعیت عظیم خود می بالید. چنین جمعیت بزرگی به چین در توانایی عرضه عظیم نیروی کار و افزایش رشد تولید ناخالص داخلی سالانه آن کمک کرد که طی سه دهه گذشته به طور متوسط نزدیک به 9 درصد بوده است.


اما ماه گذشته سلطنت چین در این راستا به پایان رسید. هند به عنوان پرجمعیت ترین کشور جهان از آن پیشی گرفته است. روندهای جمعیتی پشت این تغییر پیامدهای نگران کننده ای برای رتبه دوم جدید دارد. جمعیت در سن کار چین برای یک دهه در حال کاهش بوده است. جمعیت آن در کل سال گذشته کاهش یافت و به سرعت در حال پیر شدن است. این احتمالاً مانع رشد اقتصادی می‌شود و بار مراقبتی زیادی ایجاد می‌کند.


مقامات پکن راه حل هایی را برای حل این معضل در نظر می گیرند، که به نظر می رسد «مهاجرت» راه حلی است که بحث در مورد آن در جریان است. چین به طرز شگفت انگیزی ساکنان خارجی متولد شده کمی دارد. از 1.4 میلیارد نفر آن، حدود 1 میلیون یا فقط 0.1 درصد مهاجر هستند. این در مقایسه با آمار 15٪ در آمریکا، 19٪ در آلمان و 30٪ در استرالیا است.


خارجی ها 2 درصد از جمعیت ژاپن و 3 درصد از جمعیت کره جنوبی را تشکیل می دهند. بر اساس گزارش سازمان ملل، حتی کره شمالی نسبت به چین بیشتر مهاجر دارد.


اما نیازهای اقتصادی و اجتماعی آینده چین شبیه نیازهایی است که جوامع دیگر را وادار به استخدام کارگران مهمان کرده است. چین یک آژانس ملی مهاجرت ایجاد کرده و تلاش کرده است تا روند درخواست اقامت را تسهیل کند. اما این راهکار نیز با شرایط سختی همراه است. متقاضیان باید حداقل 500000 دلار در یک تجارت چینی برای سه سال متوالی سرمایه گذاری کرده باشند، با یک شهروند چینی ازدواج کرده باشند، سهم قابل توجهی در این کشور داشته باشند یا دارای مهارت های ویژه باشند. هیچ کدام از اینها به تولیدکنندگان چینی کمک نمی کند تا جاهای خالی خود را پر کنند.


از طرف دیگر، چین می تواند از جمعیت موجود خود نیز استفاده بهتری کند. این کشور کمتر شهرنشین است و ساکنان روستایی آن با استانداردهای پیشرفته اقتصادی تحصیلات کافی ندارند، اما به نظر می رسد حتی مهاجران جوان از مناطق روستایی نسبت به گذشته تمایل کمتری به سفر به شهرها برای کار دارند.


چین اعتراف می کند که به جوانان بیشتری نیاز دارد. دولت تلاش کرده است که شهروندان را تشویق کند تا نوزادان بیشتری داشته باشند، اما نتیجه چندانی نداشت. زنان چینی به طور متوسط کمتر از 1.2 فرزند دارند که بسیار کمتر از 2.1 مورد نیاز برای حفظ ثبات جمعیت است.


به گزارش
فولاد ایران، حقیقت ساده این است که چین هیچ علاقه ای به تبدیل شدن به دیگ ذوب مهاجران ندارد. بخشی از این را می توان با قلدری خارجی کشور در گذشته توضیح داد. اما مخالفت با چندفرهنگی نیز با ادعای خلوص نژادی چینی که مدت ها توسط ناسیونالیست ها مطرح می شد، تقویت می شود. مقامات به داشتن یک خط خونی چینی با قدمت هزاران سال می بالند. در سال 2017، شی جین پینگ، رهبر عالی چین، به دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا، گفت: "ما مردم مردم اصلی هستیم، موهای سیاه، پوست زرد، و به بعد به ارث رسیده ایم. ما خودمان را نوادگان اژدها می‌دانیم."


در آخر، کمبود نیروی کار ممکن است به زودی مقامات را وادار کند تا به فکر پذیرش تازه واردانی باشند که هرگز مدال تابعیت نخواهند گرفت.


منبع: اکونومیست

۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۲۲
تعداد بازدید : ۳۲۶
کد خبر : ۶۵,۴۲۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید