به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

کاهش سود بزرگترین شرکت نفتی جهان به چه معناست؟

پایگاه خبری فولاد ایران- آرامکو عربستان سعودی، بزرگترین شرکت نفتی جهان، با سود کمتر 31.9 میلیارد دلاری خود در سه ماهه اول بار دیگر خبرساز شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 39.5 میلیارد دلار بود، 19.25 درصد کاهش داشته است. این کاهش سود را می توان به تحولات بازار جهانی مانند کاهش قیمت نفت و کاهش تولید نسبت داد. با وجود این، سود کلی آرامکو در مقایسه با همتایان خود همچنان خیره کننده است. این شرکت سعودی در گزارش خود فاش کرد که کاهش سود در درجه اول به دلیل کاهش قیمت نفت خام بوده است، اگرچه این امر تا حدی با مالیات های پایین تر و مالی و درآمد بیشتر جبران شده است.


بازارهای جهانی اخیراً با نوسان مواجه شده اند، به طوری که یک بحران بانکی جزئی بر بازارها تأثیر گذاشته است و افزایش تقاضای پیش بینی شده از سوی آسیا، به ویژه چین، محقق نشد. آرامکو همچنین با رقابت سختی از سوی روسیه روبرو است که با ارائه تخفیف های قابل توجه، سهم بازار خود را در بازارهای عمده آسیا می خورد که منجر به کاهش نسبی قیمت ها می شود.


آرامکو در حال بررسی طرحی است که در آن پرداخت های اضافی 50 تا 70 درصد از جریان نقدی آزاد سالانه، خالص از سود سهام پایه و سایر مبالغ، از جمله سرمایه گذاری های خارجی را هدف قرار می دهد. علاوه بر این، آرامکو تعهد خود را برای افزایش سرمایه‌گذاری در فرصت‌های رشد منحصربه‌فرد تکرار کرده است، اگرچه هیچ جزئیات خاصی ارائه نشده است.


تحلیلگران پیش بینی می کنند که این شرکت بر افزایش سرمایه گذاری در فرصت های ترکیب انرژی جهانی، به ویژه در زمینه های هیدروژن سبز، آمونیاک سبز و سایر سوخت های جدید تمرکز خواهد کرد. غول سعودی در حال حاضر سوخت های کم کربن را هدف قرار داده است. در حال حاضر، هزینه‌های سرمایه‌ای و سرمایه‌گذاری خارجی آرامکو در سه ماهه اول 2023 به ترتیب 32.8 میلیارد و 9.9 میلیارد ریال سعودی است و این شرکت هزینه سرمایه‌ای بین 45 تا 55 میلیارد دلار برای سال 2023 را هدف قرار داده است.


در هفته‌های اخیر، آرامکو تعداد زیادی از سرمایه‌های جدید را اعلام کرده است. سرمایه‌گذاری‌هایی مانند خرید 10 درصد از سهام شرکت پتروشیمی رونگ‌شنگ چین به مبلغ 13.5 میلیارد دلار و گسترش حضور پایین‌دستی خود در چین. آرامکو به عنوان بخشی از یک قرارداد فروش بلندمدت، متعهد شده است که 480 میلیون بشکه در روز نفت خام را به شرکت پتروشیمی رونگ‌شنگ، شرکت نفت و شیمی ژجیانگ عرضه کند.


از آنجایی که آرامکو منبع اصلی درآمد بودجه و پروژه‌های سرمایه‌گذاری دولت عربستان است، از هرگونه سود سهام اضافی استقبال می‌شود، به‌ویژه که قیمت‌های ضعیف‌تر نفت قبلاً منجر به کسری بودجه دولتی شده است. گزارش مالی کنونی موهبتی برای دولت عربستان سعودی است، زیرا قیمت سهام آرامکو را 3.7 درصد به 4 درصد افزایش داده است. این امر به ویژه با توجه به اینکه دولت عربستان مستقیماً 90 درصد از سهام این غول نفتی را در اختیار دارد، بسیار جذاب است. به طور کلی، قیمت سهام آرامکو عربستان سعودی طی سال گذشته 16 درصد افزایش یافته است و از تمام هفت خواهران (مانند شیل و بریتیش پترولیوم) پیشی گرفته است.


به گزارش
فولاد ایران، این هفته، وزارت دارایی عربستان سعودی اعلام کرد که این کشور در سه ماهه اول سال 2.91 میلیارد ریال (770 میلیون دلار) کسری داشته است.

علت اصلی کسری بودجه افزایش قابل توجه هزینه های دولت، به ویژه در برنامه چشم انداز 2030 با هدف تنوع اقتصادی است. گزارش بودجه وزارت مالیه نشان داد که علیرغم افزایش درآمدهای غیرنفتی که تا حدی مخارج بودجه را جبران می‌کند، کل هزینه‌ها 30 درصد افزایش یافته و منجر به کسری بودجه شده است. اگر قیمت نفت افزایش پیدا نکند یا درآمدهای نفتی بیشتری ایجاد نکند، این وضعیت ممکن است برای مدت طولانی‌تری ادامه یابد. علیرغم افزایش چشمگیر سرمایه گذاری مستقیم خارجی (FDI)، تلاش های مستمر پادشاهی برای تنوع بخشیدن به اقتصاد، بار قابل توجهی را بر منابع مالی دولت تحمیل می کند.


منبع: Oilprice

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۱۳:۰۳
تعداد بازدید : ۴۰۲
کد خبر : ۶۵,۴۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید