به IFNAA.IR خوش آمدید.
[ سبد خرید شما خالی است ]

خطر موج دوم تورم در امریکا

پایگاه خبری فولاد ایران- آیا تورم در حال بازگشت است؟ این پرسش گریبان بازارهای اوراق قرضه را گرفته و بر چشم انداز اقتصادی جهان حاکم شده است.
در آغاز سال، پس از اینکه فدرال رزرو در مبارزه با قیمت های بالا اعلام پیروزی کرد، بازده اوراق قرضه به دلیل کاهش های چندگانه نرخ بهره، سقوط کرد. الآن این نتیجه گیری، زودهنگام به نظر می رسد. طی سه ماه گذشته، قیمت‌های اصلی مصرف‌کننده، بدون مواد غذایی و انرژی، از 2.6 درصد در سه ماه منتهی به اوت، با نرخ سالانه 4 درصد افزایش یافته است. قیمت‌های تولیدکننده بیش از حد انتظار افزایش یافته و انتظارات مصرف‌کنندگان از تورم در سال آینده نیز بالا رفته است.
به گزارش 
فولاد ایران، هرچند تورم بسیار کمتر از اوج خود است، اما هنوز شکست نخورده است. در نتیجه، بازدهی خزانه داری تقریباً به جایی که قبل از چرخش فدرال رزرو بود، بازگشته است. بازده اوراق قرضه با تاریخ طولانی همچنان بالاتر است.
تورم در جاهای دیگر نیز چسبنده تر است. منطقه یورو در ژانویه افزایش قیمت‌های زیادی را ثبت کرد، تورم سوئد در ژانویه افزایش یافت و بانک مرکزی استرالیا اخیراً هشدار داد که رسیدن به تورم پایدار و پایین به زمان نیاز دارد. در همه جا، و به ویژه در آمریکا، افزایش مجدد تورم، کاهش نرخ بهره را به تاخیر می اندازد.
برای درک آنچه در جریان است، به الگوی تقاضا نگاه کنید. همه‌گیری کووید-19 منجر به قرنطینه و کمک‌های سخاوتمندانه شد که باعث افزایش تقاضا برای کالاها شد و زنجیره‌های تامین را تحت الشعاع قرار داد. پس از حمله روسیه به اوکراین، قیمت انرژی و مواد غذایی افزایش یافت. امروز، در مقابل، قیمت کالاهای جهانی با وجود اختلال در حمل و نقل در دریای سرخ در حال کاهش است. قیمت مواد غذایی و انرژی متوسط است. منشأ مشکل امروز افزایش قیمت خدمات جهانی است.
تورم در خدمات ارتباط تنگاتنگی با شرایط محلی دارد. بنابراین تعجبی ندارد که هزینه خدمات در آمریکا در حال افزایش است. طی سه ماه گذشته بازار پررونق شغل آن به طور متوسط 289000 شغل در ماه ایجاد کرده است که بیش از دو برابر برآورد نرخ پایدار است. دستمزدها با سرعت سالانه بیش از 4.5 درصد در حال رشد هستند. تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم سال 2023 سالانه 4.1 درصد افزایش یافت و شاخص های زمان واقعی حاکی از آن است که این رشد همچنان سالم است. قدرت اقتصاد به حدی است که حتی اگر در دو سال گذشته تورمی وجود نداشته باشد، پیش‌بینی‌کنندگان انتظار وقوع آن را داشتند.
در جاهای دیگر، وضعیت متعادل تر است. در اروپا بیکاری کم است اما رشد کمتری دارد. بریتانیا در پایان سال 2023 وارد رکود شد. نظرسنجی های تجاری در منطقه یورو تاریک است. ترس از تورم به دلیل کاهش شدید قیمت گاز طبیعی محدود شده است. این امر باعث کاهش تورم و افزایش نرخ رشد اقتصادی پایدار و غیر تورمی خواهد شد. اقتصاد چین در حال سقوط است و قیمت ها در حال کاهش است. در ژاپن نرخ بهره همچنان زیر صفر است. اگر فشارهای تورمی آنقدر قوی باقی بماند که بانک مرکزی نرخ ها را افزایش دهد، یک پیروزی محسوب می شود.
اگر موج دوم تورم در هر نقطه ای از آمریکا رخ دهد، این بدان معناست که سیاست پولی احتمالاً واگرا خواهد شد و فدرال‌رزرو نرخ‌های بهره را بالا نگه می‌دارد، حتی زمانی که بقیه کشورهای ثروتمند برای احیای رشد، نرخ بهره را کاهش می‌دهند. چنین الگوی باعث افزایش ارزش دلار می شود که در حال حاضر در حال افزایش است. زمانی که بازارهای پولی آمریکا بازده بالایی را با ریسک اندک ارائه می‌کنند، بسیاری از کشورهای فقیرتر که برای استقراض به دلار تلاش می‌کنند بیشترین آسیب را متحمل می‌شوند.
اگر نرخ بهره کاهش پیدا نکند، ممکن است در وال استریت نیز شگفتی‌های بدی رخ دهد. به نظر می رسد که بازار سهام به سختی متوجه این خطر شده است که سیاست پولی در سال جاری محدود بماند. در مقابل، افزایش انتظارات نرخ در سال‌های 2022 و 2023 اغلب باعث فروش می‌شد زیرا سرمایه‌گذاران ارزش تنزیل شده سودهای آتی را تعدیل می‌کردند. همچنین نشانه‌ای وجود ندارد که بانک‌های کوچک و متوسط آمریکا تهدیداتی را که نرخ‌های بالا برای ترازنامه‌های آنها ایجاد می‌کند برطرف کرده‌اند. مشکل تورم آن چیزی نیست که یک سال پیش بود و جهان هنوز در خطر است.


منبع: اکونومیست

۵ اسفند ۱۴۰۲ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۲۸۴
کد خبر : ۶۸,۸۹۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید